23948sdkhjf

Fynske alu-skærme til københavnsk tunnel

Da AluSteel vandt entreprisen på dagslysskærme til Nordhavnsvej-projektet i København, var Alumeco den oplagte sparring- og samarbejdspartner.
Løsningen, der gradvist reducerer lysindfaldet i begge ender af tunnelen, er et puslespil af dagslysskærme i aluminiumprofiler, der er bearbejdet og samlet.

- Vi har igennem mange år haft et godt samarbejde med Alumeco, så da Nordhavnsprojektet kom ind hos os, var det soleklart, at vi skulle spørge Alumeco, om de ville være med, fortæller Mads Milling, medindehaver i AluSteel.

”Den sad lige i skabet...”
- Da vi selv kom med i projektet, var bygherre ikke nået så langt i processen endnu. Derfor satte vi os ned her i huset med vores dygtige bygningskonstruktører og med Alumeco for sammen at finde frem til de profiler, der skulle bruges. Det endte med at blive en videreudvikling på nogle eksisterende profiler, som vi så gangede noget op i størrelse, fortæller Mads Milling.

- Vi lavede en mock up af profilet, som vi havde med til et møde med Københavns Kommune, der er bygherre på projektet. Det viste sig at være lige præcis det, de ville have. Den sad lige i skabet.

For Mads Milling har Alumeco hele vejen igennem projektet været en vigtig sparringspartner:

- Fra starten skulle vi egentlig have haft profilerne til forarbejdning her hos os, men jeg kunne hurtigt se, det var mere fordelagtigt, at vi fik profilerne i pakker, hvor de allerede var forarbejdet hos Alumeco. Det betød, at vi fik de forarbejdede profiler leveret delvis samlet direkte til byggepladsen i København, og for os har det været en stor fordel, at Alumeco har stået for hele set up´et omkring logistikken.

12.500 profiler som halvfabrikata – alle bearbejdet
- Dagslysskærmene, som arkitekten har beregnet, gør, at dagslyset tones og fades ud, hvilket sikrer en behagelig overgang fra lys og ”mørke”, når du kører ind og ud af tunnelen. Det er en ny og spændende måde at løse denne problemstilling, hvor både funktionalitet og æstetik er tænkt ind, konstaterer Christian Pilgaard, der som projektleder hos Alumeco har været en del af holdet omkring løsningen:

- Der var brug for 15 forskellige aluminiumprofiler i form af bygge- og hjørneprofiler, der kunne klikkes sammen i forskellige byggehøjder og kubeformer. Sammen med AluSteel designede vi samtidig en klikfunktion og tilrettelagde en logistik med en delvis samling af profilerne, så de cirka 12.500 profiler kunne samles, som et byggesæt direkte på byggepladsen.

Fakta om Nordhavnsprojektet:
Der etableres i disse år en helt ny bydel i Nordhavnen i København. Det kræver nye adgangsveje, som tunnellerne (og dagslysskærmene) indgår i. Københavns Kommune etablerer i den forbindelse Nordhavnsvej, der forbinder Helsingørmotorvejen og Nordhavnen.

Når bilister kører ind og ud af tunnellerne, vil de opleve, at dagslyset fader ud – i stedet for den traditionelle, bratte overgang fra lys til mørke.

Det er tusindvis af profiler i aluminium, der klikker sammen, så de udgør ”rør” med forskellige kubeformer og højde.

Det er fynske AluSteel, der har vundet entreprisen – med Alumeco som sparringspartner og leverandør.

Alumeco har været partner for AluSteel i hele forløbet fra udvikling og til fremstilling af profiler samt logistik med direkte levering på byggepladsen.

Profilerne er naturanodiserede med 25 my i lagtykkelse, fordi løsningen er placeret så tæt på vandet. Formålet med naturanodiseringen er, at den er dekorativ og beskyttende. Alumeco har samtidig forarbejdet og skåret profilerne, så de ankommer som halvfabrikata på pladsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11