Fra dansk producent til global aktør
Migatronic har udviklet sig fra en lille dansk producent til en global leverandør af svejsemaskiner.
Det er en position, der er vundet gennem mange års indsats. Mekaniker Richard Haastrup og ingeniør Jørn Rødbro startede firmaet i 1970 i et hønsehus, da de fremstillede den første svejsemaskine uden større forudkendskab til det. Allerede i slutningen af 70’erne blev det første salgsselskab oprettet i England, og derefter gik det stærkt. Langt hovedparten af svejsemaskinerne bliver i dag solgt i udlandet.
Læs også: Migatronic varsler ny teknologi
Allerede i 1971 kom Peter Roed ind i firmaet, og han blev direktør i 1972, hvilket han var i 40 år helt frem til oktober 2012. Han er fortsat som bestyrelsesformand og er hovedaktionær gennem Peter Roed Invest ApS.
Begyndte med autoværksteder
I begyndelsen blev der hovedsageligt lavet svejsemaskiner til brug på autoværksteder. Dengang var der brug for meget svejsning for at lappe på den udbredte rust i bilerne. Men efterhånden gik Migatronic stærkere og stærkere ind på det industrielle marked. I dag er industrien hovedmarkedet.
Migatronic går med administrerende direktør Anders H. Jørgensens ord efter det brede svejsemarked, ikke discount og heller ikke nichemarkeder. Men det brede marked.
- Vi skal være den bedste ude hos kunden, siger han.
Enkelt og logisk design
Migatronic lægger vægt på et enkelt og logisk design og intuitiv brugerflade. Migatronics Automation i Aabybro arbejder med at lave færdige kundetilpassede robot- og automatløsninger.
Siden starten har Migatronic udviklet sig jævnt. Frem mod finanskrisen i 2008 havde virksomheden 450 medarbejdere i ind- og udland.
Nu ligger medarbejdertallet omkring 300. Der er omkring 160 på hovedsædet i Fjerritslev og små 30 hos Migatronics Automation i Aabybro. Resten arbejder i udlandet.
De udenlandske selskaber består af salgsselskaber i en række store lande og mindre fabrikker i henholdsvis Indien og Kina.