23948sdkhjf

Skræddersyet løsning gav ordre hos Vestas

Med et koncept om at specialdesigne produkter i stedet for at sælge standardløsninger er det lykkedes Scandiloc at lande endnu en spændende ordre hos vindmølleproducenten.
Det er ofte fristende at vælge en standardløsning – det er billigt og velafprøvet. Men specialdesignede løsninger rummer ofte et langt større potentiale end standardløsninger. Det mener man hos firmaet Scandiloc, der leverer løsninger inden for låse, hængsler og beslag.

- Det er en væsentlig del af Scandilocs vision og strategi at finde bedre løsninger til industrien, og specialløsningerne er med årene blevet standard for os. Det er vigtigt, at dansk industri er i stand til at konkurrere på andre parametre end prisen, for det løb er kørt. Derfor arbejder vi hele tiden på vores koncept om at skræddersy løsninger for vores kunder, for det er vores vision at levere den rigtige løsning allerede første gang, lyder det fra Allan Lange, design- og udviklingsansvarlig hos Scandiloc.

Problematisk standardløsning
Men det kræver ihærdighed at overbevise kunderne om, at en standardløsning ikke nødvendigvis er lykken. Senest er det lykkedes med en ellers svær applikation inden for vindenergi i form af en vedligeholdelsesfri montageluge til inspektion af møllevinger. En opgave, der resulterer i omkring 4.500 luger årligt.

- Hubben på en vindmølle er en kæmpestor, støbt enhed, og i forhold til standardløsningen var der to ting i det her. I standardløsningen var der nogle huller med gevind, som korroderer, og derudover var der risiko for sprækkedannelser. Den anden problematik var maskindirektivet. Når man tog lugen af, lå der ofte bolte løst omkring, og det er usikkert, om de bliver monteret rigtigt igen efterfølgende, fortæller Peter Meilstrup, der er administrerende direktør i virksomheden.

- Vi har skabt vores egen løsning ud fra vores helt egen tankegang. Den har formentlig kostet en tredjedel mere, men er til gengæld langt mere vedligeholdelsesfri. Der kan desuden spares en masse kilo stål i næsen på vindmøllen, uddyber han.

- Det er helt fantastisk at vide, at vi har sparet slutkunden for mange udfordringer blot ved at udvikle denne luge. Med al vores erfaring og knowhow er vi gået proaktivt ind og har taget fat i kunden for at gøre dem opmærksomme på, at vi kan komme med en enkel løsning, der kan optimere deres produkt. En specialdesignet løsning netop til dem. Det var vigtigt, at de fik en luge, der er vibrationssikker og korrosionsbestandig, og det kunne vi levere på få dage. Vi er nørder og ved nøjagtig, hvordan vi skal designe produkterne, supplerer Allan Lange, der startede som design- og udviklingsansvarlig hos Scandiloc for fire år siden.

Brug underleverandørerne!
Peter Meilstrup understreger dog, at det ikke er helt problemfrit at overbevise en kunde som Vestas om, at de ikke skal gå standardvejen.

- Vi har et godt netværk og har skabt en masse forskellige løsninger for de fleste ingeniører i Danmark. Når de står med et problem, så ringer de til os. Derudover er vi opmærksomme, når vi alligevel er på besøg hos dem, og der forsøger vi at påpege nogle løsninger, som kan laves bedre, forklarer Peter Meilstrup, der kommer med følgende appel til de danske industrivirksomheder:

- Brug den skov af underleverandører vi har i Danmark, som har milliarder af gode ideer. Hvis man er for konservativ, og holder sig til de fire samme leverandører og ikke lytter til andre, så bliver man løbet inden om.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078