En elevator til det mega tunge grej
Skibe og ubåde bygges i en fabrikshal, rulles ud på en shiplift og sættes i deres rette element.
Skibe bygges i dag fortrinsvis i tørdok eller en fabrikshal, hvor arbejdet kan udføres uafhængigt af vejrets luner i modsætning til tidligere tiders beddinger under åben himmel.
I fabrikshallen bliver stålplader samlet til paneler, paneler til sektioner og sektioner til et færdigt skib. Alle dele flyttes efter behov i fabrikshallen ved hjælp af kraner og blokvogne. Det færdige skib rulles så ud på en shiplift, der sætter skibet ned i dets rette element.
Dyr men god
Shipliften er dyr, men har fordele.
Et skib kan søsættes eller trækkes på land, uden at det influerer på igangværende arbejder. Søsætning foregår uden bølgegang og uden, at man behøver at bremse det søsatte fartøj for at hindre kollision med bolværk eller andre fartøjer.
Liften var i spil en tidlig morgen, da en britisk atomdreven ubåd skulle ud af fabrikshallen i Barrow-in-Furness ved det Irske Hav. Ubåden er færdigmonteret med atomreaktor, dampturbine og gear med propeller. Dimensionerne er imponerende: Deplacement 7.400 ton, længde 97 meter og diameter 10,7 meter.
I fabrikshallen kan der bygges tre ubåde samtidig. Når et sjak er færdig med én af i alt 11 sektioner, går det videre med næste sektion af samme slags.
Senere på dagen har shipliften sænket fartøjet cirka fem meter. Om aftenen bliver ubåden søsat. Stykpris for ubådene er cirka 13 mia. kr. De tre første ubåde af syv er allerede operationelle, mens de sidste fire er på vej.