Kyllingernes sidste rejse - nu med aircondition
Den sidste rejse til slagteriet kan være meget stressende for kyllinger.
- Kyllingerne bliver pakket meget tæt i lastbilerne, og med det nuværende system vil der altid opstå lommer, hvor temperaturen kommer højt op, siger lektor og forskningsleder Jette Young fra Aarhus Universitet.
Hun skal sammen med Linco Food Systems, der ligger i Århus-forstaden Trige, udvikle det nye system, der skal kunne styre klimaet i lastbilen, så der hverken bliver for varmt, for koldt eller for fugtigt.
Ved siden af udviklingen får forskningsleder
Fakta:
Produktionsvirksomheden Linco Food Systems leder projektet, der er et samarbejde med Aarhus Universitet, fødevarevirksomheden HKScanDenmark og Seges Økologi. Forskerne fra Aarhus Universitet står blandt andet for undersøgelserne vedrørende fysiologi og kødkvalitet.Det treårige projekt støttes med 7 mio. kr. fra Fødevareministeriets Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram.
Kilde: Aarhus Universitet
- Jeg tror, det bliver bedre for dem. Og jeg tror, det får stor betydning for den måde, man vil acceptere, de bliver transporteret på, siger Jette Young.
Samtidig ligger der en god mulighed for eksport, hvis systemet viser sig at virke, mener forskningslederen:
- Der er steder i verden, hvor temperaturerne svinger meget mere end i Danmark. Altså med meget frost og høj varme, og her vil systemet være gavnligt, siger Jette Young.
Gavner også forbrugerne
Det nye transportsystem bliver ikke kun en gevinst for kyllingerne i lastbilen. Det skulle også gerne komme forbrugerne til gavn, mener forskeren:
- Jeg forestiller mig, at kvaliteten af kødet bliver bedre, fordi kyllingerne ikke bliver belastet så hårdt under transporten, siger Jette Young.
Samtidig ligger der en god mulighed for eksport, hvis systemet viser sig at virke, mener forskningslederen:
- Der er steder i verden, hvor temperaturerne svinger meget mere end i Danmark. Altså med meget frost og høj varme, og her vil systemet være gavnligt, siger Jette Young.
Det nye transportsystem bliver ikke kun en gevinst for kyllingerne i lastbilen. Det skulle også gerne komme forbrugerne til gavn, mener forskeren:
- Jeg forestiller mig, at kvaliteten af kødet bliver bedre, fordi kyllingerne ikke bliver belastet så hårdt under transporten, siger Jette Young.
Kyllingerne kan ifølge forskningslederen tabe noget væske under den nuværende transportform, simpelthen fordi de sveder og ikke får noget vand. Det vil man formentlig undgå med det nye system, som i løbet af de kommende par år skal testes.