Lego-succes giver bonus for leverandører
Stribevis af små og mellemstore virksomheder øger omsætningen som følge af Legos store salgssucces.
- Det er klart, at jo mere de skal have pakket ind, jo mere leverer vi til dem. Så det har selvfølgelig en effekt hos os, når de har fremgang, siger administrerende direktør Jørgen Staun, som erklærer sig "rigtigt glad" for at have Lego som kunde.
Lego øgede sidste år salget med 15 procent til 28,6 mia. kr. og har for tiden mere end almindeligt svært ved at følge med efterspørgslen.
En stor del af produktionen af klodser foregår fortsat i Europa, og det betyder, at Lego er storindkøber af for eksempel den plastik og de maskiner, der skal til for at lave de mange millioner klodser.
Det har man også bemærket i brancheorganisationen Plastindustrien.
- Der er ingen tvivl om, at Lego er med til at trække læsset, fordi de køber ind hos danske underleverandører, siger innovationskonsulent Rasmus Grusgaard.
En stor del af leverandørerne ønsker dog ikke ved navn at fortælle om deres leverancer til Lego, fordi de har forpligtet sig til at lade være.