Boganmeldelse: Vigtig bog til mellemledere, men desværre kun halvt fuldført
Det er en bog, som falder på et tørt sted i ledelseslitteraturen, men værket fremstår desværre som en lang række af brudstykker, der tilsammen ikke giver nogen højere mening.
Vigtigt emne, som få ledelsesbøger har berørt
Som regel handler ledelsesbøger om, hvordan du leder nedad eller til siden. Meget få berører emnet at lede, eller påvirke, opad. Hvad er nu også det for noget?
Nogle ville mene, at det er vrøvl at tale om at lede opad, og hvis du forstår ledelse i klassisk forstand (fordele ressourcer, sætte en retning, og så videre), så er det nok også korrekt. Forfatteren definerer ledelse bredere, hvor det handler om at påvirke og gøre sin indflydelse gældende. Hvordan kan du få din chef til at se godt ud? Hvad ved du, som din chef burde vide? Din feedback til din chef og måden du omgås din chef på er afgørende for, hvor godt han/hun kan gøre sit job. Det er en vigtig erkendelse som mellemleder.
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudvik-lings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesud-vikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business develop-ment engineer fra Aarhus Universitet.
Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Don’t be nice, be helpful
Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Dette opsummerer meget godt den stillingtagen, som Annette Bengtsson ønsker, at vi skal tage til at lede opad og er et af hendes yndlingscitater. Når man har en chef, er man tilbøjelig til at ville pakke tingene ind, men pointen er, at man gør mere skade end gavn. Vær ærlig, sig tingene direkte og på en god måde. Så vil du blive belønnet med et godt forhold til din chef, hvor han/hun føler, at du er en vigtig kilde til feedback og inspiration og vil sandsynligvis begynde at efterspørge den mere proaktivt.
25 kapitler med stor kvalitetsforskel
Du bør læse bogen som en håndbog, hvor du kan lade dig inspirere af de mange personlige historier og hoppe over de steder, hvor bogen bliver for banal i forhold til opremsning af gammel teori. Især de små anekdoter er rigtig god læsning, og hvert kapitel afsluttes med en række reflekterende spørgsmål, som du bør tage dig tid til at summe over.
Desværre synes jeg bogen bliver skæmmet af en række fejl – blandt andet er en hel side blevet genta-get to gange i bogen om en historie, som udspillede sig med forfatterens egen chef. Det er ikke fordi, det i sig selv ødelægger hele bogen, men helhedsindtrykket står tilbage, at det ikke er gennemarbejdet, og der mangler korrektur på og opsætning af bogen.
Pressede mellemledere kan få noget ud af denne bog
Uanset skønhedsfejl og lidt småkedelig opremsning, så indeholder denne bog rigtig mange gode ting. Den kan få dig til at reflektere over din rolle på en måde, som du sjældent har tid til og give dig inspiration til, hvordan du kan udvikle dine evner til at lede opad. Brug den som et opslagsværk og forvent ikke en større sammenhæng ved at læse den fra ende til anden.
På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 7/10
Direkte brugbar: 6/10
Godt skrevet: 3/10
Titel: At lede opad – få succes med din chef
Forfatter: Bengtsson, Annette Klausen
Forlag: DJØF
Sider: 242
Pris: 249,00 kr.
Artiklen er en del af temaet Boganmeldelser.