Forsigtig optimisme hos LEGO
I første halvår af 2005 er det lykkedes LEGO Koncernen at genvinde markedsandele på et globalt legetøjsmarked, der fortsat er under stærkt pres. Salget af LEGO produkter i butikkerne har således udviklet sig positivt på alle markeder – i USA, Europa og ikke mindst i Asien.
Det øgede salg i butikkerne er endnu ikke slået igennem på LEGO Koncernens salg af produkter til butikkerne, da detailleddet fortsat reducerer sin lagerbeholdning.
Omsætningen, som også er påvirket af lavere valutakurser, er således steget 2 pct. Denne udvikling var forudset i koncernens forventninger, som er fuldt ud opnået for første halvårs vedkommende.
For at vende den negative udvikling fra tidligere år har der været fokuseret intenst på at lytte til forhandlere og forbrugeres ønsker. Dette intensiverede kundefokus har sammen med en række nye, stærke produktlanceringer medført, at LEGO produkterne har genvundet markedsandele.
Halvårsresultat forbedret
Selvom LEGO Koncernens omsætning er steget marginalt, har koncernen forbedret sit halvårsresultat væsentligt i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes, at virksomhedens handlingsplan fra foråret 2004 med massive omkostningsreduktioner slår igennem.
Også i fremtiden vil der ske en væsentlig reduktion af omkostningerne for at øge LEGO Koncernens effektivitet med henblik på igen at gøre LEGO produkterne til en god forretning – også i et meget vanskeligt legetøjsmarked.
Forsigtig optimisme for hele 2005
Selv om der er grund til en forsigtig optimisme på baggrund af nye produkter som f.eks. LEGO Vikinger, stærke nyheder inden for bl.a. DUPLO, LEGO City og Racers og stigende markedsandele, advarer adm. direktør Jørgen Vig Knudstorp mod at drage forhastede konklusioner om mulighederne for at nå de finansielle mål for 2005.
- Det er meget positivt, at første halvårs resultat følger forventningerne. Langt størstedelen af vores handel ligger imidlertid i sidste halvdel af året. Set i det lys har vi langt igen, før målet for 2005 er nået, men vi forventer fortsat at nå et overskud før særlige poster og skat i niveauet 200 millioner kroner, siger Jørgen Vig Knudstorp.
Kilde: Pressemeddelelse fra LEGO Koncernen, den 31. august 2005. http://www.lego.com