Lego slår konkurrenterne på indtjening
De store spillere i legetøjsbranchen kan ikke følge med danske Lego, når det drejer sig om at tjene penge.
Legetøjsgiganten Mattel kunne fx kun præstere et kvartalsoverskud på 60 mio. kr. i andet kvartal og et dundrende underskud på 240 mio. kr. i første kvartal. Det skal sammenlignes med en halvårsomsætning på 10 mia. kr. Hos en anden konkurrent, amerikanske Hasbro tjente man ”blot” 380 mio. kr. på en omsætning på 7,5 mia. kr. i første halvår. Helt galt ser det ud hos Legos arvefjende Mega Brands, der har tabt millioner på et fejlslagent opkøb og kraftig vækst. Kun tilførsel af ny kapital afholdt selskabet fra en decideret betalingsstandsning.
- I dag kan vi tillade os at sammenligne os med alle, når det gælder nøgletalspræstationer. Det kan godt være, at vi fortsat er en lille aktør internationalt, men når det gælder indtjening, er vi kommet meget langt. Det er gået langt hurtigere, end vi havde forventet at komme ud af den overlevelseskamp, som vi stod i for tre til fire år siden. Faktisk har vi overhalet vore egne planer, og vi kan tillade os at begynde at se fremad for alvor, siger Legos administrerende direktør, Jørgen Vig Knudstorp, til Berlingske Business.