Om tre år omsætter vi for 500 millioner
Nordjyske Carsoe satser på mere end en fordobling af omsætning i løbet af de kommende år.
Stålvirksomheden samlede sidste år sin danske produktion i Aalborg, og den lokation skal danne base for den fremtidige vækst.
- Det har betydet, at vi har fået virksomheden samlet på én adresse frem for syv, så nu er vi blevet én virksomhed. Vi er blevet mere effektive og har nemmere ved at rekruttere og fastholde medarbejdere, forklarer administrerende direktør Mikkel Jacobsen.
Endnu et rekordår
Carsoe har netop lukket bøgerne for regnskabsåret 2015/2016, og endnu engang er der udsigt til rekordomsætning. Dermed fortsætter Aalborg-virksomheden den vækst, man har været inden i de seneste år.
- Basisforretningen i Carsoe var i 2010 63 mio. kr., og den er vokset til 230 mio. kr. i det regnskabsår, vi sluttede den 30/9. Og af dem er det kun de 40 mio. kr., der er tilkøb. Så 100-130 mio. kr. er organisk vækst, siger Mikkel Jacobsen.
Det tilkøb han refererer til, er hovedsageligt den norske virksomhed Steel Tech, som Carsoe overtog i august. Derudover har virksomheden i år også startet eget datterselskab i Seattle i USA, og både det norske og det amerikanske marked bliver vigtige brikker i fremtidens vækstplaner.
- Vi er på nogle nicheområder, og vi ønsker at være i top på de områder. Det der er strategien fremover er at blive en global virksomhed inden for fiskefabrikker ombord på skibe, hvor vi p.t. er nummer to. Så ønsker vi at være endnu større inden for Anytray og komme endnu bredere ud i verden, forklarer Mikkel Jacobsen.
- Det vi kaster os mere over på produktsiden er på mejeri-området, hvor vi vil levere mere komplette løsninger. I stedet for blot at levere nogle tanke vil vi gerne levere noget mere omkring produktet, og vi vil gerne have flere projekter, fortsætter han.
- Derudover efterspørger kunderne også, at vi kan levere installation og service. Kunderne bliver større og større, og de kræver også, at vi har et større og større setup. Inden for service-delen har vi nogle muligheder, som vi ikke udnytter godt nok i dag. Vi har tænkt os at gøre det til et selvstændigt forretningsområde og få nogle flere kompetencer ind, forklarer Mikkel Jacobsen.
Flere opkøb på vej
Danmark er i dag virksomhedens suverænt største marked, mens nærmarkederne i Norge og Tyskland følger efter, men med satsningen i USA bliver der lavet om på den rækkefølge.
- Næste år bliver Danmark stadig størst, men det næststørste bliver USA og Norge nummer tre. Vi starter helt fra bunden af i USA, og den forretning skal vokse til det, den kan, inden for de rammer vi har, lyder det fra Mikkel Jacobsen.
- Vi skal gerne nå 50 mio. kr. i omsætning i USA det første år, og lige nu følger vi den plan, der ligger, fortsætter Mikkel Jacobsen, og tilføjer at han også ser Rusland som et særdeles interessant marked på sigt.
Han understreger også, at strategien med opkøb også vil blive brugt i fremtiden. Der er dog ikke noget konkret i kikkerten, men der kan være tale om virksomheder i både Danmark og udlandet – det hele med det formål at fortsætte den kraftige vækst.
- Vi skal op på 500 mio. kr. i omsætning – og det skal vi nå om tre år. Og der tager vi nogle store hop i de næste to år. Vi har en rigtig god ordrepipeline, der gør det muligt. Som det er nu, har vi ordrer helt ind i 2019, slutter Mikkel Jacobsen.