3D-simulering sparer MHI Vestas for millioner
MHI Vestas bruger hvert år mange penge på analog simulationstræning til de medarbejdere, der vedligeholder offshore-vindmøller.
En analog simulator af en lille offshore-vindmølle kan hurtigt koste flere millioner kroner.
Nu har århusianske Cadpeople udviklet en digital træningsimulator med ni store touchskærme, hvor medarbejdere kan øve sig på vedligehold og sikkerhedsøvelser.
- Vi har udviklet en interaktiv 3D-model af MHI Vestas’ V164-8MW-mølle. De ni sammensatte infrarøde touchskærme og en oversigtsskærm rekonstruerer nøjagtigt turbinens indre og giver en realistisk træning. Alle skærmene er i ultra-HD, og den superhøje opløsning gør, at man kan komme helt tæt på. Man bevæger sig i 1:1 størrelsesforhold på alle steder i den 136 meter høje mølle, siger Claus Riehker, administrerende direktør i CadPeople.
Multimeter måler på skærmen
Tidligere skulle teknikerne trænes i analoge simulatorer, hvor der blev opstillet mellem 25-50 fysiske kabinetter i en produktionshal.
- 3D-simulering er helt klart fremtiden for os. Desuden er det nu meget nemmere at montere og flytte, hvilket betyder, at vi kan træne vores medarbejdere ude på lokationerne i stedet for, at de skal rejse til et centralt uddannelsessted, forklarer Elisabeth Mygind Thorsen, manager i Technical & Safety Training hos MHI Vestas.
Udgangspunktet har været brugernes oplevelse.
- Man kan måle direkte på skærmen med et multimeter, og i alt bruge 20 forskellige værktøjstyper. Vi har arbejdet mere ud fra et brugerperspektiv og har hele tiden stillet os det spørgsmål; hvordan skaber vi en realistisk brugeroplevelse, siger Claus Riehker.
Virtual reality ikke stabilt nok
Indtil videre er den digitale 3D-simulator kun udviklet til MHI Vestas V164-8MW-mølle, men planen er at rulle simulatoren ud til flere vindmølletyper.
- 3D-simulatoren er lavet på touchskærme og ikke til VR-briller. VR er godt til visualiseringer af dokumenter og informationer, men er fortsat ikke stabilt nok til den massive opgave en simulering af en turbine er. Men i andre typer af både lærings- og marketingsopgaver arbejder vi både med VR og augmented reality, hvor man lægger et digitalt lag oven på den fysiske verden, fortæller Claus Riekehr.