23948sdkhjf

Hoyer får eksport-hæder

Hoyer, der har base i Hadsten, har netop fået overrakt Eksportforeningens pris Danish Exporter of the Year.

Ved overrækkelsen tager Hoyer plads i en række af tidligere prismodtagere, der blandt andet tæller Viking Life-Saving Equipment, Desmi, Hydra-Grene og Resolux. Det skriver Eksportforeningen i en pressemeddelelse.

- Når vi kigger ned over listen af tidligere vindere, er det en eksklusiv gruppe af virksomheder, som vi bliver en del af. Anerkendelsen af vores arbejde med eksport betyder meget for os og gør medarbejderne stolte, siger Thomas Klausen, CEO i Hoyer.

Prisen Danish Exporter of the Year uddeles hvert år blandt Eksportforeningens 570 medlemmer og gives til virksomheder, der har vist en innovativ tilgang til eksport, har oplevet markant fremgang over en årrække, og som har gjort en ekstraordinær indsats for at fremme dansk eksport.

Løfter dansk eksport
Hoyer leverer elektromotorer i hele verden og modtager blandt andet prisen som Danish Exporter of the Year på grund af stor eksportvækst. Siden 2010 er virksomhedens eksport vokset fra at udgøre 50 procent af omsætningen til i 2016 at være 75 procent. Virksomheden som helhed er vokset med 300 procent i samme periode. Derudover støtter Hoyer op om netværket i Eksportforeningen og bruger det aktivt i forretningsudviklingen.

- Hoyer har formået at skabe resultater med god forståelse for forretning, kunder og markeder. Samtidig deler virksomhedens medarbejdere gerne ud af deres erfaringer. Det er med til at løfte dansk eksport som helhed, fordi den videndeling hjælper andre virksomheder ud til nye segmenter og markeder. Hoyer er derfor en stærk vinder, siger Ulrik Dahl, CEO i Eksportforeningen, der den 8. februar overrakte prisen i virksomhedens hovedkvarter i Hadsten.

Global og lokal
Hoyers store eksportvækst er skabt på basis af en forretningsmodel, som er bygget op om standardprodukter, der bliver tilpasset forskellige markeder i forhold til eksempelvis service og dokumentation. Det kræver stort kendskab til kulturer, som virksomheden får fra lokale medarbejdere.

- Du kan komme langt med salg fra Danmark, men vil du for alvor have succes, er det vigtigt med fast forankring ude på eksportmarkederne. Det kræver folk, der taler sproget og kender kulturen, fordi de har meget bedre forudsætninger for at forstå kundernes behov og ønsker, siger Thomas Klausen, CEO i Hoyer.

Han fortæller, at det netop er virksomhedens evne til at sætte sig ind i kundernes situation i kombination med et højt serviceniveau, der er katalysator for virksomhedens eksportsucces.

- Der er mange, som sælger elektromotorer. Derfor er vores produkt ikke så væsentligt i kundernes beslutningsfase. Det betyder til gengæld rigtig meget, hvordan vi agerer, når kunderne ringer til os med spørgsmål og udfordringer. Service, hurtig respons og forståelse for kundernes situation er afgørende konkurrenceparametre her, siger Thomas Klausen.

Arbejdet fortsætter
Hoyers nuværende strategiperiode fortsætter fire år endnu. Thomas Klausen, tror på, at planen vil skabe yderligere vækst og få virksomheden ud på flere markeder:

- Vi har en klar målsætning om at skabe mere vækst – især på vores eksportmarkeder. Vi tror på, at vores strategi og tilgang til kunderne holder i fremtiden, men det er klart, at vi hele tiden evaluerer på baggrund af vores erfaringer og justerer, hvis det bliver nødvendigt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125