23948sdkhjf

Mercedes får kinesiske aner

Daimler Chrysler ottedobler sine indkøb hos sine kinesiske underleverandører. Sådan meddeler koncernen, der i dag køber for 585 mio. kr. om året hos sine kinesiske underleverandører.

Daimler Chrysler ottedobler sine indkøb hos sine kinesiske underleverandører. Sådan meddeler koncernen, der i dag køber for 585 mio. kr. om året hos sine kinesiske underleverandører.

Antallet af biler, der bygges og sælges i Kina skal øges yderligere, da efterspørgslen i Kina på især luksusbiler i Mercedes-klassen er steget med 68 % i årets første kvartal.

Hos Daimler Chrysler bygger man i forvejen Mercedes’ E-klasse i Kina, og desuden producerer man SUV’ere (Sport Utility Vehicles) af mærket Jeep. Senere på året vil man også påbegynde en produktion af Chrysler 300C i Beijing.

- Når vi sammen med vore partnere øger produktionen af personbiler og varevogne i Kina, så vil mængden af dele og komponenter også komme til at stige tilsvarende, siger chefen for Daimler Chryslers aktiviteter i Nordøstasien Till Becker, til Dagbladet Børsen.

I modsætning til Daimler Chrysler er Volkswagens kinesiske salg imidlertid dalet, de kinesiske markedsandele faldt i starten af 2005 til 18 pct. VW havde ellers to tredjedele af det kinesiske bilmarked, da den tyske bilproducent begyndte at bygge biler i Kina i 1985.

Der er i de senere år opstået en øget konkurrence på det kinesiske marked, ikke mindst fordi der i forvejen findes 120 kinesiske bilproducenter.

De producerer tilsammen 8 mio. biler om året, og med den nylige kapacitetsudvidelse vil produktionen i fremtiden komme helt op på 10,2 mio. biler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078