Mercedes får kinesiske aner
Daimler Chrysler ottedobler sine indkøb hos sine kinesiske underleverandører. Sådan meddeler koncernen, der i dag køber for 585 mio. kr. om året hos sine kinesiske underleverandører.
Daimler Chrysler ottedobler sine indkøb hos sine kinesiske underleverandører. Sådan meddeler koncernen, der i dag køber for 585 mio. kr. om året hos sine kinesiske underleverandører.
Antallet af biler, der bygges og sælges i Kina skal øges yderligere, da efterspørgslen i Kina på især luksusbiler i Mercedes-klassen er steget med 68 % i årets første kvartal.
Hos Daimler Chrysler bygger man i forvejen Mercedes’ E-klasse i Kina, og desuden producerer man SUV’ere (Sport Utility Vehicles) af mærket Jeep. Senere på året vil man også påbegynde en produktion af Chrysler 300C i Beijing.
- Når vi sammen med vore partnere øger produktionen af personbiler og varevogne i Kina, så vil mængden af dele og komponenter også komme til at stige tilsvarende, siger chefen for Daimler Chryslers aktiviteter i Nordøstasien Till Becker, til Dagbladet Børsen.
I modsætning til Daimler Chrysler er Volkswagens kinesiske salg imidlertid dalet, de kinesiske markedsandele faldt i starten af 2005 til 18 pct. VW havde ellers to tredjedele af det kinesiske bilmarked, da den tyske bilproducent begyndte at bygge biler i Kina i 1985.
Der er i de senere år opstået en øget konkurrence på det kinesiske marked, ikke mindst fordi der i forvejen findes 120 kinesiske bilproducenter.
De producerer tilsammen 8 mio. biler om året, og med den nylige kapacitetsudvidelse vil produktionen i fremtiden komme helt op på 10,2 mio. biler.