Danske virksomheder i front i globaliseringen
Danske virksomheder har en årlig stigning i deres omsætning på vækstmarkederne på 30-50 pct. Fokus er på de nye økonomier med Kina og Indien i spidsen, og de outsourcede enheder bliver hurtigt til selvstændige virksomheder.
De outsourcede enheder udvikler sig hurtigt til at blive selvstændige virksomheder, som har egen eksport til andre virksomheder, og der er således ikke længere bare tale om reeksport til moderselskabet. Det betyder, at moderselskabet også hurtigt kan ændre karakter og bliver global på ganske kort tid, skriver avisen.
Et eksempel på denne vækstbølge er Sonion i Polen, der begyndte som samlefabrik, men som nu ligner en helt normal virksomhed.
Virksomhederne vokser stærkt og mange forventer øget vækst inden for den nærmeste fremtid. Danfoss arbejder på at finde opkøbskandidater, for de har opdaget, at der er en kolossal overkapacitet i Kina, som presser konkurrencen konstant. Det giver en fordel for indkøbere, og Danfoss vil derfor indkøbe til hele koncernen i Kina. Det ser derimod anderledes ud, når det drejer sig om produktion til det kinesiske marked eller i forhold til eksportmarkederne – her presser konkurrencen indtjeningen for virksomheden, skriver avisen.