23948sdkhjf

Logistikken i en sutteflaske

Der går 10 sprøjtestøbte dele til én sutteflaske.

Iiamo Go er en dansk produceret sutteflaske, der snart gør klar til at indtage markedet i Kina. Den sælges allerede på to kontinenter, men inden hver enkelt flaske rammer babyernes gummer, ligger der et stort logistisk arbejde bag at få skabt sådan en flaske.

13 dele pr. sutteflaske
Flaskerne produceres i polypropylen hos RK Plast i Skive. Flasken inkl. emballagen består af 13 dele, hvoraf 8 sprøjtestøbes på fabrikken i Skive, mens de øvrige dele kommer fra eksterne leverandører. Og der har været udfordringer ved at få design og produktion til at spille sammen.

- Flasken har en unik form, og det er ikke altid, at et unikt design passer ind i en sprøjtestøbeproces. Især har vi arbejdet med at forene flaskens ’krop’ med låget på en måde, der giver en tæt og robust løsning, der stadig holdt sig inden for de designmæssige retningslinjer, siger Morten Primdal, direktør i RK Plast.

De andre udfordringer har været hele det logistiske apparat omkring at forene 13 dele, som tæller alle sutteflaskens komponenter, samt emballeringen.

- Det har hele tiden drejet sig om at nedbringe omkostninger i projektet. Vi har automatiseret så meget af produktionen som muligt og sørget for, at varerne var i så få hænder som muligt, siger Morten Primdal.

Det har blandt andet betydet, at hele produktionen inkl. samlingen nu er hos RK Plast, der efter deres egen produktion af plastdele samler og pakker de færdige sutteflasker i salgsemballagen og sender disse til distributionscenteret i Tyskland.  

Udfordring i Kina
Nu er det meningen, at den danske sutteflaske skal prøves af på det kinesiske marked. Det er i sig selv ikke let, for kineserne lider stadig af udbredt skepsis overfor produkter relateret til babymad efter melamin-skandalen i 2008. Her døde seks småbørn døde efter at være blevet forgiftet med melamin fra mælk og modermælkserstatning.

- Det har været op ad bakke, men vi er på rette vej. Kineserne har stigende fokus på sundhed, og især efter skandalen i 2008, hvor melamin i mælkepulver var årsagen til en række babydødsfald, har tilliden til kinesiske babyprodukter haft det meget skidt, siger Pernille Østergaard, indehaver af Iiamo GmbH, der forhandler sutteflasken.

Leveringstiden en fordel
Aktuelt sælges primært i Europa og Nordamerika, men salget er på nippet til at gå i gang i Kina, i første omgang via en webshop. Det giver naturligvis en leveringstid på produktet, men det er faktisk positivt for de kinesiske kunder, siger Pernille Østergaard.

- Kinesiske forbrugeres modvilje mod kinesiske babyprodukter er så udpræget, at den ekstra uges leveringstid på vores produkter ses som en kvalitetsparameter - et bevis på, at varen netop ikke er produceret i Kina, slutter Pernille Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095