Atter fremgang hos DBI Plastics efter minus i 2009
Bestyrelsen i DBI Plastics Group har netop godkendt årsregnskabet for 2009. Regnskabet viser et år, hvor virksomheden, som mange andre, blev ramt af den kraftige konjunkturnedgang.
Samtidig endte resultat før skat med et underskud på 9,0 mio. kr. mod et plus på 1,1 mio. kr. i 2008.
Strategiske ændringer
- 2009 var som forventet et afsætningsmæssigt vanskeligt år, men takket være kraftig fokus på især omkostninger og effektiviseringer blev der allerede i andet halvår skabt balance i tingene, udtaler administrerende direktør og ejer Hans Hellstrøm Henningsen og fortsætter:
- På trods af krisens alvor har vi holdt fast i vores sunde fornuft og udnyttet tiden til at fremskynde og gennemføre mange strategiske ændringer i hele vores organisation globalt – ændringer som var planlagt og ville være kommet alligevel – men som nu virkede rigtigt at få gennemført lidt tidligere. Eksempler på dette har været større omlægninger i vores produktions- og distributionskoncept og metoder, samt videreudvikling af vores global key account management setup.
- Netop den sunde fornuft og troen på vores forretning og langsigtede strategi har bidraget positivt til, at især 2010 tegner lyst og atter viser flot indtjening allerede i første kvartal. Vi er i dag en virksomhed som er meget mere LEAN og effektivt drevet, betydeligt mere kundeorienteret og med en deraf følgende vindermentalitet – nu er det målrettethed og viljen til sejr, som er mantraet. Vi kan tydeligt mærke, at blandt andet vores fokus og vedholdenhed i kontakt til nye og eksisterende kunder internationalt bærer frugt. Overordnet er vi fortsat med at tage markedsandele, og det, kombineret med lidt gunstigere markedsvilkår i blandt andet Automotive, er grunden til den betydeligt pænere afsætning, som alene i 1Q/09 til 1Q/10 er steget med 42 %, slutter Hans Hellstrøm Henningsen.