Klumme: Er din værste konkurrent kinesisk?
Kinas økonomi er for alvor undervejs i en take-off fase. Denne udvikling har mange andre lande gennemgået før - det specielle ved Kina er hastigheden, hvormed det sker!
Kina har tiltrukket alverdens opmærksomhed, hvilket har skabt et utroligt dynamisk marked. Den store interesse har også betydet, at Kina i dag på mange måder fremstår som verdens mest kompetitive markedsplads. Danske og andre udenlandske virksomheder med stærke brands og/eller stærke teknologiske kompetencer oplever i disse år stigende succes på det kinesiske marked. De evner at opbygge stærke markedspositioner netop i kraft af disse, og en væsentlig del af deres indtjening kommer nu fra det kinesiske marked.
Imidlertid oplever udenlandske virksomheder også, at kampen om det kinesiske marked bliver stadigt skarpere. Det skyldes, at kinesiske virksomheder gradvist rykker ind på markedssegmenter, som danske og andre udenlandske virksomheder indtil for få år siden havde helt for sig selv.
På DIs nyeligt afholdte Kina konference præsenterede Asia Base Research en undersøgelse, der viste, at for fem år siden betragtede få udenlandske virksomheder i Kina lokale virksomheder som deres egentlige konkurrenter. Men på blot fem år har dette billede ændret sig, og flere udenlandske virksomheder peger nu på, at de i stigende grad anser kinesiske virksomheder som værende deres værste konkurrenter.
Baggrunden er, at kinesiske virksomheder inden for en række B2B markeder efterhånden producerer produkter, der er ved at nå et acceptabelt kvalitetsniveau, alt imens de evner at operere på et væsentligt lavere omkostningsniveau. Det er ikke højkvalitet, men de producerer ”good enough products”, som i stigende grad vinder efterspørgsel.
I takt med at både kvalitets- og innovationskløften mellem vestlige og kinesiske virksomheder formindskes, bliver omkostningsstrukturen et afgørende punkt for succes. Kinesiske virksomheder er kendetegnet ved at foretage en lavere initialinvestering ved kun at investere de absolut nødvendige resourcer, der kræves for at producere et givet produkt. Kinesiske investorer tænker ”need-to-have”, hvorimod vestlige virksomheder i højere grad også vil have ”nice-to-have”.
På nuværende tidspunkt kæmper kinesiske og udenlandske virksomheder om det kinesiske hjemmemarked, men inden for få år vil kinesiske virksomheder også i langt højere grad begynde at operere globalt. Vestlige virksomheder må i fremtiden ruste sig til hård konkurrence fra kinesiske virksomheder. Derfor bør danske virksomheder udforme en strategi ud fra antagelsen om, at global konkurrenceevne defineres ud fra evnen til at være konkurrencedygtig på det kinesiske marked.
Kilde: DI Kina