SMV'erne har kvaler med markedsføringen
Kunderne er stadig mere illoyale, viser ErhvervsBladets opinionsundersøgelse om de små virksomheders markedsføringsvaner. Markedsføring foregår fortsat primært via personlige netværk, men flere og flere har hjemmesider, selv om det kniber med udvikling og opdatering.
Figuren viser fordelingen af svar på følgende spørgsmål i ErhvervsBladets undersøgelse: Er kunderne mere eller mindre loyale end tidligere?Marketingbudgetterne i de fleste små og mellemstore virksomheder (SMV'er) er nemlig på under fire pct. af selskabets omsætning. Samtidig er det de færreste, der har råd til at bruge professionel assistance til formålet. De arbejder med markedsføring selv, og halvdelen måler ikke effekten af den indsats, de gør.
Det billede af de små og mellemstore virksomheders (SMV'ers) markedsføringsindsats tegnes i en undersøgelse blandt 1026 repræsentativt udvalgte virksomheder med under 75 ansatte, som IFO-Analyser har gennemført for ErhvervsBladet.
- Undersøgelsen bekræfter, at de mindre virksomheder generelt tøver med at bruge ressourcer på markedsføring. Enten fordi de ikke for alvor tror på nytten, eller fordi de ikke har haft de succesoplevelser med markedsføring, der gør, at de går videre af den vej, siger direktør Lasse Bauer, fra Fairbranding til ErhvervsBladet.
En del af forklaringen på de beskedne midler, der afsættes til marketing formål, er, at personlige relationer og netværk fremdeles er den hyppigst anvendte marketingmetode efterfulgt af brochurer og kataloger og annoncer i trykte medier. Hjemmesider spiller dog også en stadig større rolle. Over halvdelen har salg eller ordre-modtagelse via hjemmesiden, men 65 pct. opdaterer alligevel deres hjemmeside sjældnere end en gang om måneden. Det tyder på, at arbejdet med udviklingen og vedligeholdelse af hjemmesider er svagt forankret i organisationerne.