De små bliver sjældent hørt
Små virksomheder har svært ved at få kontakt til de politiske beslutningstagere, mens de store virksomheder er sikre på at blive hørt, konkluderer en ny rapport fra Magtudredningsudvalget
De tunge drenge i dansk erhvervsliv med en omsætning på mere end fem mia. kr. er langt oftere i direkte kontakt med politikere, embedsmænd, interesseorganisationer og medier end mindre og mellemstore virksomheder, og politikere og embedsmænd henvender sig også selv i langt højere grad til de store koncerner end til de små.
Resultatet er, at de store virksomheder er sikre på, at deres synspunkter bliver hørt, mens de små ofte har svært ved at komme til orde, og det er ikke rimeligt set ud fra et demokratisk synspunkt.
Samtidig er de store virksomheder i stand til både at tale med én stemme via organisationerne og fremsætte deres særsynspunkter direkte over for politikerne eller via medierne, alt afhængigt af, hvad der er mest opportunt. Den mulighed har de mindre virksomheder som regel ikke, konkluderer de to forfattere til rapporten, professor i statskundskab ved Syddansk Universitet i Odense, Peter Munk Christiansen, og lektor i statskundskab ved Aarhus Universitet, Asbjørn Sonne Nørgaard.