23948sdkhjf

Stålkommentar: Øget efterspørgsel

Kina fortsætter med at producere og forbruge meget stål. Der er fortsat mangel på råvarer til stålindustrien globalt, og priserne påvirkes. Transportindustrien ser ud til at være kommet sig, og de store billande øger deres produktion.
– Andet kvartal ser ud til at arte sig godt, konstaterede VD for den tyske ståldistributør Klöckner & Co til Steel Business Briefing (SBB) i maj. Det gjorde allerede meget, da byggeindustrien i Europa kom i gang efter en kold vinter.

Den polske stålindustri tror, at hjemmemarkedet stiger med 12-14 % i 2010, blandt andet takket være infrastruktursatsninger med henblik på fodbold-EM i Polen 2012, rapporterer SBB.

World Steel Association vurderede i slutningen af april, at den globale efterspørgsel på stål stiger med 10 % i år og med 5 % næste år. Så, konstaterer man, skulle vi nå et historisk højt niveau med et behov på 1,3 mia. tons. Dette indebærer en råstålsproduktion på 1,4 mia. tons og et fortsat stigende behov for jernmalm i de næste 12 til 18 måneder. Totalt regner OECD med at verdens stålværker nu ligger på ca. 80 % af deres kapacitet.

Kina øgede sin stålproduktion med 27 % i april sammenlignet med samme periode sidste år, og nåede månedstal på 55,4 mio. tons, det højeste nogensinde.

Råvarepriser på et højt niveau
Den engelsk-australske minedrift-gigant Rio Tinto har fastsat malmpriserne for andet kvartal med størstedelen af de asiatiske kunder. Tilbage står Kina, hvor priserne forventes at blive forhandlet separat med hvert værk.

Dette skyldes, at China Steel Association er modstander af den nye prissætningsmetode for malm, hvor priserne sættes pr. kvartal baseret på foregående måneders spotpriser. I Japan ser det ud til, at aftalen for april-maj er landet på et niveau, som er 100 % højere end markedsprisen for 2009, konstaterer Steel Business Briefing (SBB) den 24. maj.

Den internationale valutafond (IMF) har ladet forskere granske i, hvordan råvarepriserne generelt har varieret i perioden 1950-2009. De konstaterer, at finanskrisen, som startede i sommeren 2008, afviger gennem, at råvareprisernes fald blev tre gange større end normalt, og det på bare en fjerdedel af den tid, det normalt tager, rapporterer Svenska Dagbladet.

Transportindustrien er i gang igen
Verdens transportindustri er kommet igennem den værste krise, anser PriceWaterhouse Coopers, som citeres af SBB. De tolv største bilproducerende lande øgede alle deres produktion med alt fra 10-70 % i første kvartal, hvis man sammenligner med samme kvartal 2009.

I Kina solgte man 1,7 mio. biler i marts. Fremstillingen steg i første kvartal med 50 % sammenlignet med samme periode i fjor, rapporterer andre SBB-kilder.

Omkring 2014 bør den europæiske bilindustri være tilbage på samme niveau som før finanskrisen, det vil sige 20,4 mio. fremstillede enheder mod årets forventede 17,2 mio. Det konstaterer britiske Society of Motor Manufacturers and Traders, i en rapport som Steel Business Briefing har fået adgang til.

Samtidig beregnes overkapaciteten indenfor den europæiske bilindustri at være 9 mio. enheder. I rapporten stilles spørgsmålet, om industrien virklig kan bære den omkostning i stedet for at lukke fabrikker ned.


Den nuværende situtation får stålpriserne til at stige
Den globale efterspørgsel på stål og kraftigt stigende råvareomkostninger påvirker stålpriserne. Da euroen er svag, forventes eksporten af stål til Europa fra andre verdensdele ikke at stige, konstaterer MEPS i sin maj-rapport.

Kilde: Tibnor - http://www.tibnor.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095