Fremtidens produktion: Innovationsfabrikken
Danmark skal være produktionsmæssig affyringsrampe, mens andre kan tage sig af masseproduktionen.
Vi er stærkt orienterede mod problemløsning og læring, og vi er vant til at samarbejde – både nationalt og globalt. Dette sammenholdt med, at en stor del af virksomhedernes innovation kommer fra dialog med kunder og leverandører, kan give en konkurrencefordel.
Ramp up og prototyping
- Vi skal have et tæt samspil mellem vores innovation og vores produktionskompetence – og så skal vi lære at skyde tingene af i vores globale netværk, forklarer John Johansen fra Center for Industriel Produktion på Aalborg Universitet, der står bag forskningsprojektet ”Produktion 2025”.
På godt dansk betyder det, at virksomhederne skal tidligt ind i produktionskæden, mens teknologien stadig henvender sig til nicheområder. Kodeordene for de danske virksomheder er ”Ramp up” og ”Prototyping”. I denne fase af produktionen er det nemlig ikke prisen, der er den vigtigste parameter for kunden, og derfor vil avancen ofte være høj.
Til gengæld skal vi også lære at slippe produktionen, når der skal masseproduceres. Her kan vi nemlig ikke konkurrere med lavtlønslande. Udfordringen for de danske virksomheder bliver blandt andet at opgradere alle medarbejdere, så de inddrages i design- og produktionsprocessen.
Læs mere om de fire andre fremtidsscenarier for dansk industri:
Den højkompetente virksomhed
Det industrielle kraftcenter
Den fleksible værdikædeintegrator
Den virtuelle virksomhed