Klumme: Fremtidens virksomhed opfører sig ordentligt
Tager din virksomhed et socialt ansvar? Begrebet CSR – Corporate Social Responsibility – er noget, danske virksomheder ikke længere kan komme udenom. Og håndteret på den rigtige måde kan det styrke bundlinjen.
I en tid, hvor der mere end nogensinde er fokus på bæredygtighed og samfundsmæssige problemer, er danske virksomheder nødt til at gå ind og tage et ansvar for, hvordan de påvirker verden og miljøet. Derfor er begrebet CSR – på dansk samfundsansvar eller social ansvarlighed – noget, som kun kommer til at fylde mere og mere i erhvervslivet og hos forbrugerne.
Der er flere mulige faktorer, når en virksomhed skal tage stilling til CSR. Hvor ligger produktionen henne i verden, og hvordan påvirker denne produktion lokalsamfundet? Hvordan påvirker elementer som produktion, transport, affald og endeligt produkt miljøet og måske forbrugerens helbred? Tager virksomheden stilling til den demografiske, etniske eller velfærdsmæssige spredning i gruppen af ansatte?
Mulighederne er næsten ubegrænsede. Det handler kort sagt om at tage stilling til det aftryk, man sætter i samfundet i stedet for blot at spytte produkter ud i verden uden at overveje konsekvenserne.
Et eksempel på en CSR-aktiv virksomhed inden for jern- og metalindustrien er Grundfos. Udover at de i deres produktion af pumper har bæredygtighed som et gennemgående element, deltager de blandt andet også aktivt i klimadebatten og har oprettet fleksværksteder for kronisk syge og andre svage samfundsgrupper.
Tjen penge på CSR
Men hvad har CSR med design at gøre? Jo, design er redskabet, med hvilket CSR kan omsættes til vækst og øget indtjening. For der er selvfølgelig ingen tvivl om, at socialt engagement ofte koster penge for en virksomhed, og derfor er det også vigtigt at få det fulde udbytte af en sådan forretnings- og ledelsesstrategi.
Det er her, design kommer ind i billedet. For når nu en virksomhed aktivt inkorporerer CSR i sin forretning, så er det også vigtigt at få det kommunikeret ordentligt ud til verden og til kunderne. De danske forbrugere bliver mere og mere bevidste om den sociale effekt af de produkter, som de køber – og derfor er der et kæmpe marked for virksomheder, som opfører sig ordentligt, og som aktivt kommunikerer denne opførsel ud til brugerne.
CSR kan således bruges aktivt i virksomhedens branding. Derfor er det en god idé at tage kontakt til en designer, så din virksomhed på en tydelig, stilfuld og klar måde får kommunikeret ud til brugerne, at I tager et ansvar, og at de kan købe produktet med god samvittighed.
Få ny viden
I januar afholder Dansk Design Center et seminar, hvor danske virksomheder kan møde op og få viden om fordelene ved CSR samt inspiration til, hvordan de bevidst bruger det i deres branding. Deltagerne kan blandt andet møde IKEA og Rice, som arbejder aktivt med samfundsansvar, både i deres virksomhedskultur og i deres branding.
Besøg Dansk Design Centers hjemmeside og læs mere om CSR-seminaret eller kontakt projektleder Maria Hørmann på eller 3369 3381.
Du kan også holde dig opdateret på CSR-området på www.csr.dk
Kilde: Dansk Design Center - http://www.ddc.dk