Vestas-boss nedtoner markedsandele
Det er ikke længere et erklæret mål for Vestas at være markedsledende.
- Hos Vestas fokuserer vi ikke på markedsandele. Vi fokuserer på vores kunder og deres behov. Sidste år ledte denne forpligtelse til, at Vestas var nummer et, to eller tre på ni af verdens 10 største vindmarkeder. I Kina er vi den største ikke-kinesiske aktør, og i år har vi annonceret nogle af de største ordrer nogen sinde på det marked, siger Ditlev Engel.
Da Ditlev Engel lancerede sin første store strategiplan ”The Will to Win” i 2005, havde Vestas en markedsandel på 34,1 %, og dengang var det et erklæret mål at hente en markedsandel på minimum 35 %.
I 2007 lanceredes ”No 1 in Modern Energy”, og dengang havde Vestas en markedsandel på 23,0 %. I 2009 var markedsandelen faldet til 12,5 % - Vestas var dog stadig markedets største leverandør.