23948sdkhjf

Mærsk og J. Lauritzen vil 3D-printe på skibene

Partnerskab med flere rederier, MAN Diesel & Turbo og andre eksperter vil printe reservedele ombord på skibe og platforme.

Print de reservedele der er brug for, når der er brug for det – ombord på skibet vel at mærke. Det er ambitionen for et nyt 3D-print pilotprojekt, det første af sin slags, er netop sat i søen inden for rammerne af Green Ship of the Future-konsortiet. 

Det erklærede mål er at undersøge potentialet og mulighederne for 3D-print i den maritime branche, og specifikt undersøge print ombord, samt hvilke udfordringer der er i forsyningskæden samt teknologien. 

Projektpartnerne afspejler dette og tæller J. Lauritzen, Maersk Line, Maersk Tankers, Maersk Drilling, MAN Diesel & Turbo, DNV GL, Copenhagen Business School samt Create It Real. Projektet er finansieret af Den Danske Maritime Fond. 

- 3D-print teknologi udvikler sig hurtigt, og vi tror på, at det er klar til at blive taget i brug i den maritime branche. Det barske miljø og sikkerhedens højeste prioritet kræver sikkerhedsforanstaltninger, hvorfor vi er glade for at have DNV GL, MAN Diesel & Turbo samt Create It Real som deltagere i projektet, der adresserer disse emner, siger Sverre Patursson Vange fra J. Lauritzen. 

Ud over hurtig adgang til reservedele, og den pladsbesparelse det indebærer på skibe, vil de 3D-printede komponenter også være de nyeste, opdaterede versioner. Samtidig er der besparelsespotentiale både økonomisk, tidsmæssigt og i forhold til CO2-udledninger, da der ikke skal sejles eller flyves materiel ud til skibe til havs. 

Ved at tage 3D-printere i brug på skibe vil projektet undersøge, hvilke udfordringer der er i praksis. 

Samarbejdet vil da også starte med at sende 3D-printere til en række skibe og boreplatforme samt træningsværktøjer og -videoer til hjælp for besætningerne.

Kilde: Green Ship of the Future

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.176