Nu tages robotterne i skole
På gulvet står en robotopstilling med tre ABB-robotter, et par rullebånd og et visionkamera. Oppe på balkonerne sidder en flok automatiktekniker-elever og sveder over at opbygge et automatisk program til robotterne.
Vi er i et stort lokale på Syddansk Erhvervsskole i Odense. Automatik-eleverne har opbygget tavler til deres automatiserede anlæg, men mangler at få sidste hånd på programmeringen.
Når de er færdige, kan de gå ned til robotanlægget og afprøve om tavle og programmering virker efter hensigten.
Fremover vil lokalet blive besøgt af lærlinge fra flere forskellige erhvervsskoler og også elever fra folkeskolen. Lokalet er en del af det nyetablerede Nationalt Videncenter for Automation og Robotteknologi, som investerer 20 millioner kroner i at give fremtidens automations-arbejdsstyrke den bedste uddannelse.
Moderne spydspids
Videncentret er et samarbejde mellem Syddansk Erhvervsskole, Herningsholm Erhvervsskole og EUC Syd. Der bliver opbygget lignende lokaler på de to andre skoler. Centret skal være en spydspids for moderne automation og robotteknologi på erhvervsskolerne, og skal i princippet betjene alle erhvervsskoler rundt i landet.
- Vi har brug for at robotter bliver en integreret del af undervisningen på erhvervsskolerne, siger Lars Mathiesen, som er chef for det ny videncenter, og som tiltrådte 1. december.
- Lærlingene kan sidde hjemme og opbygge et robotprogram, og så kan de komme her og afprøve, om det virker.
- Vi løfter lærerne her på skolen, og det skulle gerne føre til, at de løfter lærlingene og de i sidste ende løfter virksomhederne i området, siger Lars Mathiesen.
Alle de tre erhvervsskoler, der deltager i videncentret, får et tilsvarende lokale, og de får også hver en svejserobot, så smede og industriteknikere kan lære at betjene sådan en.
Penge fra ministerium
Undervisningsministeriet har bevilget penge til videncentret, og det er meningen, at de tre skoler sammen skal samle viden, der kan bruges på alle erhvervsskoler.
- Vi dækker forskellige felter, og vi bruger hver vores spidskompetencer. Meningen er, at vi får samlet den bedst mulige undervisning inde videncentrets hjemmeside, siger Lars Mathiesen