23948sdkhjf

Danske firmaer kan tjene milliarder på flere services

Første, landsdækkende analyse af services i danske fremstillingsvirksomheder er klar.

Der er milliarder at tjene for danske fremstillingsvirksomheder på bedre service – og ikke mindst kommunikation om den.

41 procent af virksomhederne tilbyder end ikke services på deres hjemmesider, viser en ny CBS-analyse af begrebet ”servitization”, der handler om at tilføje services til produkter for at dække forbrugeres behov.

Det giver bedre konkurrenceevne og omsætning at integrere produkt og service, når fremstillingsvirksomheder også sørger for blandt andet rådgivning, reparationer, vedligehold, udvikling og træning.

Mens 59 procent nævner, at de yder en eller flere services, så nøjes en stor del af virksomhederne alligevel kun med at nævne basal service. Et forskerteam fra CBS med støtte fra Industriens Fond står bag blandt andet disse konklusioner i den ny analyse ”Servitization in Industrial Firms: Mapping and Analyzing the Danish Service Landscape”.

Forskerne peger på, at meget god service er fraværende på eksempelvis hjemmesider – og at der mangler strategisk arbejde med service.

- Mange fremstillingsvirksomheder kan øge omsætningen med 25-30 procent ved at øge deres service. Det gør eksempelvis Vestas og FLSchmidt i dag. Godt en tredjedel af deres omsætning skyldes service. Via den nye rapport kan vi nu vurdere, at Danmark har et uudnyttet milliardpotentiale, siger professor Christer Karlsson, som leder projektet om servitization på CBS.

- Vi har nu god grund til at kvantificere potentialet yderligere ved projekter, der offentliggøres i april og august. Ved mere service forlænger virksomheder produkters levetid og holder konkurrenter borte, for god service gør leverandørskifte svært, påpeger Christer Karlsson.

Mads Lebech, administrerende direktør for Industriens Fond, som er med til udvikle projektet, nævner, at big data, IOT (internet of things) og kunstig intelligens er nye teknologier, der øger omfang og kompleksitet af de services, som virksomheder kan tilbyde omkring et produkt.

- Der er et stort kommercielt potentiale i at udvikle, konceptualisere og sælge services. CBS’ arbejde har bragt Danmark et kvanteskridt fremad til at udnytte den forretningsmetode. Vi har nu viden om, hvilke typer services virksomheder tilbyder. Vi har mange lavthængende frugter, som virksomheder kan plukke allerede i dag, siger Mads Lebech.

Denne første, landsdækkende analyse af services blev præsenteret 24. januar på CBS fra kl. 9.00-9.45. Analysen skal nu bruges som værktøj og inspiration: Virksomhederne får overblik over mulige services - og inspiration til at udvide den.

1.103 firma-hjemmesider er kortlagt i 16 servicekategorier. 939 virksomheder er yderligere analyseret blandt andet for service, omsætning og indtjening. Dem som oftest tilbyder service ud over deres produkter, er branchen ”maskiner og udstyrsproducenter”.

Mindre virksomheder er bedst til at nævne deres services, mens større virksomheder har de mest ressourceintensive services.

Mange indgår allerede i et tæt samarbejde med CBS om servitazation. Blandt andet Alfa-Laval, Brüel & Kjaer, FLSmidth, Foss, Gaia Solar, Grundfos, Haldor Topsøe, Radiometer, Scanex, Semco Maritime, Vestas og Volvo Construction Equipment. Og flere har mulighed for at få hjælp.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111