Ny strategi fylder ordrebogen
I udkanten af Greve, i et nedlagt mejeri, ligger pulverlakeringsfirmaet Miltona. Virksomheden pulverlakerer alt fra butiksinventar, autodele, kabinetter og ting til medicinalindustrien, for bare at nævne lidt af porteføljen.
Miltona blev oprettet i 1962 og har fulgt med udviklingen fra vådlakering til den miljøvenlige pulverlakering, ligesom virksomheden er gået fra få store kunder til mange små.
I 1999 havde Miltona to store kunder, men da det begyndte at gå skidt for den ene af kunderne, mistede Miltona pludseligt 60 procent af sin indkomst. Der måtte lægges om. De tidligere ejere overgav Miltona til nuværende direktør, Jim Stevns, og efterlod ham med en håndfuld kontakter, som han selv tog ud at besøge.
Det tog omkring tre år, før Miltona havde et stabilt kundegrundlag, men forretningsmodellen var langt mere sikker. Hvis Miltona mistede en kunde, rev det ikke på samme måde tæppet væk under forretningen.
Siden er der løbende kommet kunder til, der ifølge direktør Jim Stevns, anbefaler Miltona til deres egne samarbejdspartnere.
- Vi gør ikke så meget opsøgende arbejde lige i øjeblikket. Det er fordi, vi har rigeligt travlt, siger direktøren.
Bedre service, flere kunder
En af grundene til at Miltona bliver anbefalet er en kombination af deres hurtighed og mulighed for at udfører montage, pakkearbejde og forsendelse for deres kunder.
- I stedet for bare at være underleverandør, så er vi samarbejdspartnere. Jo mere du kan hjælpe din kunde, jo større chance har du også for at bibeholde den, mener Jim Stevns.
En del af hurtigheden kommer af hele tiden at opgradere maskinparken. For halvandet år siden købte Miltona en ny vasker mellem jul og nytår. Vaskeren er bredere, så den kan tage nogle større emner. Den vasker bedre, emnerne bliver pænere, og der er skyl med demineraliseret vand som afslutning.
- Fra emnerne kommer ind i huset, til kunden har det igen, går der en-to dage. Kunden kan faktisk få emnerne samme dag, hvis de har bestilt tid i forvejen. Vi er nogle af de få, der kan gøre det så hurtigt, siger Jim Stevns.
Kun 10 procent spild
I 1998 omlagde Miltona fra våd- til pulverlakering, og vandt i den forbindelse Sydkystens miljøpris for at have et særligt fokus på miljøet. Meget af det pulver, der ikke fæstner sig til emnerne, bliver suget op i en kulstofkabine og genanvendt.
- Traditionelt er der et spild på 40-60 procent, så er vi oppe og kunne genanvende 90 procent. Vi er meget glade for den udvikling. Jeg kan huske tilbage i starten, hvor pulverlakering kunne ligne appelsinhud, nu ligner det vådlakering, fortæller en stolt Jim Stevns.
I 1999 tog det mellem tre kvarter og en halvanden time at rense anlægget. Nu kan de ansatte, ifølge direktøren, gøre det på et kvarter. De har eksperimenteret med at være to om rensningen, og det bragte tidsforbruget ned på sølle tre minutter.