23948sdkhjf

380 tons stål: Bladt skal bygge kombineret bro og kunsthal

Udvidelsen af Kistefos-Museet ved Oslo får dansk aftryk med en imponerende brokonstruktion, der rummer tre gallerier på sin vej over elven.

Nordjyske Bladt Industries vinder totalentreprisen på en teknisk avanceret udvidelse af Kistefos-Museet – en arkitektonisk perle, som får en dobbelt funktion: Med Bjarke Ingels’ tegnestue BIG i rollen som arkitekt skabes en brokonstruktion, der forbinder syd- og nordsiden af Randselva-floden i Jevnaker ved Oslo, og som samtidig skænker museet en ny kunsthal med udstillingslokaler.

- Da vi besøgte Kistefos første gang, blev vi øjeblikkeligt fascinerede af det dramatiske landskab med den bugtende flod, den tætte skov og de stejle bjergskråninger. Kistefos-Museet er udtænkt som en bro i skulpturparken og er et eksempel på det, vi kalder social infrastruktur – en bygning, der både fungerer som en kulturel institution, en skulptur og et stykke infrastruktur, der skaber en forbindelse mellem de to flodbredder i parken, siger Bjarke Ingels om byggeriet over den norske elv.

Om Kistefos-Museet

Kistefos-Museet blev indviet i 1999 og råder over en af Nordeuropas største skulpturparker med samtidskunst.

Det er et museum, der spiller en helt særlig rolle i norsk industrihistorie.

I 1889 etableredes et træsliberi ved Kistefos, der gennem mekanisk defibrering skulle udvinde træmasse til papirproduktion. Det muliggjorde blandt andet produktionen af billigt avispapir, hvilket var med til at nedbryde analfabetismen og højne udbredelsen af nyheder i Norge.

I 1955 stoppede produktionen imidlertid, men parterne bag blev enige om at lade alle maskiner, inventar og produktionsudstyr stå med henblik på en senere genoptagelse af produktionen.

Det skete imidlertid aldrig, hvorfor museet i dag står som et af de bedst bevarede og mest intakte eksempler på industrialiseringen af Norge og Skandinavien.

Tre gallerier henover elven
Stålkonstruktionen, der udgør skelettet i værket, dækker et 60 meter langt frit spænd over Randselva-floden.

Hele den teknisk avancerede konstruktion vejer intet mindre end 380 tons, og under kunsthallen bygger Bladt Industries derudover en arbejdsplatform, som i sig selv består af 250 tons stål.

Broen er designet i en rektangulær lukket form, der vrides 90 grader i sit spænd over floden. Dermed får kunsthallen landfæste i det lave skovområde mod syd på den ene side og et løft over på nordsiden, hvor terrænet er højere og mere kuperet. Byggeriet er på 1.000 kvadratmeter og vil rumme tre udstillingslokaler: Panoramagalleriet med de store vinduesflader, Twist-galleriet i bygningens "vrid" samt det såkaldte Closed-gallery.

I Jevnaker bringer Bladt Industries hele sin erfaring med teknisk avancerede bro- og infrastrukturprojekter i spil. Ifølge senior vice president i Bladt, Kim Bringsjord, er selve stålkonstruktionen i kunsthallen meget vanskelig at udføre på grund af det vrid, som den får på sin vej over elven.

- Sammen med det frie spænd på 60 meter gør det opgaven til en stor udfordring, som vi dog allerede er langt med at løse, siger Kim Bringsjord.   

Byggeriet skal stå færdigt den 1. juli 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097