Grundfos tilbage på vækstsporet
Med en omsætning på 25,6 mia. kr. er regnskabsåret 2017 det stærkeste år nogensinde i Grundfos’ historie. Resultatet før skat og renter (ebit) udgør 2,346 mia. kr., hvilket svarer til 9,2 procent af omsætningen. Det oplyser Grundfos i en pressemeddelelse.
I 2016 lød omsætningen på 24,7 mia. kr. og et ebit på 2,230 mia. kr.
- Vi er meget tilfredse med resultatet. Det er den højeste omsætning i virksomhedens historie, vores salgsvækst har langt overskredet markedsudviklingen, og vi er godt på vej mod vores 2020-ambition om en ebit på 10 procent eller derover, siger koncernchef Mads Nipper.
Væksten er sket over hele verden, og især Kina skiller sig positivt ud. Her har Grundfos yderligere øget tilstedeværelsen med salgskontorer på tværs af hele landet, og har leveret løsninger til Kinas omstilling fra kul til gas og dermed reduktion af energiforbruget.
De europæiske markeder som Storbritannien, Spanien, Frankrig og flere østeuropæiske lande præsterer igen solid vækst, melder Grundfos, og det vigtige russiske marked retter sig efter flere års markant tilbagegang. I USA skabes der vækst under vanskelige markedsvilkår, og også Sydamerika leverer en vækst i salg og markedsandele trods udfordringer på det brasilianske marked. Salget steg også i lande som Australien, Japan, Indien og Korea, hvor Grundfos blandt andet er storleverandør til maskin- og værktøjsindustrien.
- Vi har i løbet af året investeret betydelige ressourcer i at sikre vores konkurrenceevne. Vi har lanceret nye produkter, og vi har forstærket vores globale serviceforretning, hvilket forbedrer vores evne til at levere innovative serviceydelser af høj kvalitet til kunderne. Vi har en klar ambition om at tilbyde den bedste digitale kundeoplevelse og investerer derfor massivt i en bred vifte af digitale værktøjer og løsninger. Her arbejder vi tæt sammen med vores kunder for at forstå, hvordan vi bedst kan skabe værdi via digitale løsninger, der samtidig styrker vores kerneforretning, forklarer koncernchefen.