Smart ophæng giver store besparelser
De faste udgifter til anlæg og energi er svære at sænke, når der skal pulverlakeres i industrien, men derfor kan produktiviteten stadig øges.
Der er tankegangen for svenske HangOn, der er specialister i håndtering, ophæng og afdækning af emner ved industriel pulverlakering.
- Der er en jo en fast pris for at have et pulveranlæg kørende, og derfor har det stor betydning, at du fylder dit vindue ud i højden og dybden, siger Christian Rasmussen, der er Hang-Ons sælger i Danmark.
Han påpeger, at Hang-On ofte kan finde besparelser på op til 50 procent på prisen for at lakere det enkelte emne blot ved at fylde mere på conveyor-systemet og udnytte pladsen i anlægget optimalt.
Det sker med ophængsystemet "Quick", der ifølge producenten er enkelt at bruge og dermed sænker tidsforbruget, og samtidig giver systemet en udpræget grad af fleksibilitet. Nyeste skud på stammen er HQC - HangOn Quick Centre level, som er et ophængskaft med fleksible niveauer. Systemet præsenteres på messen PaintExpo i tyske Karlsruhe den 17.-20. april.
- Det handler om hele tiden at fylde anlægget bedst muligt, og der kan man uden videre skifte til vores systemer, som er standard lagervarer. Det gør, at man lynhurtigt kan komme i gang, siger Christian Rasmussen, der forklarer, at kun cirka 4 procent af udgifterne til en industrilakering går til ophængning og afdækning.
Stærkt sats på PaintExpo
Systemerne fra HangOn bliver produceret fuldautomatisk på specialdesignede maskiner hos HangOn i Sverige, og derfor kan systemerne leveres til en lavere pris.
- Ved vores systemer øger du omkostningen til ophæng en smule, men du sænker de samlede omkostninger, og det er noget af det, vi viser frem på messen i Karlsruhe, siger Christian Rasmussen, som forklarer, at HangOn satser massivt på messen i Karlsruhe.
Den er i Christian Rasmussens øjne blevet samlingspunkt for den del af overfladebranchen, som beskæftiger sig med lakering, og HangOn præsenterer på messen sammen med HQC også et helt nyrevideret produktkatalog med totalt 240 nye produkter.
- Vi kommer til at gøre meget ud af messen, og vi har en stand på 120 kvadratmeter. Vi har på standen plads til de forskellige forhandlere af HangOn, der findes rundt i Europa, og det er generelt min fornemmelse, at der er ret mange danske virksomheder, der skal derned. Der er over 500 udstillere, og messen vokser, siger Christian Rasmussen.
Individuelle løsninger
Selvom HangOn sælger standardvarer fra lager, så er en del af forretningen også helt individuelle løsninger til kunderne, som befinder sig i en bred vifte af brancher og for manges vedkommende er mindre aktører.
- Vi starter altid med at forsøge at løse opgaven med standardophæng og standardafdækninger, men hvis de ikke passer, så laver vi specialløsninger. Det kan handle om øget produktivitet eller ergonomiske hensyn, eller det kan være emner, der kræver en speciel løsning for af skjule ophængsmærker og sikre ensartet lakering i det færdige produkt, forklarer Christian Rasmussen.