Industrien viser sig frem i midtbyen
Der er lagt op til en anderledes lørdag i centrum af Århus, når Jern & Maskinindustrien sammen med magasinet Søfart blæser op til uddannelsesdag på plænen foran Musikhuset.
Dagen arrangeres i samarbejde med en stribe industrivirksomheder, som alle bakker op om eventen, der finder sted midt i myldretiden lørdag den 22. september og har navnet "Industrien og det blå Danmark kalder - uddannelse og karriere".
- Målet med denne event er at skabe en dag, der på en ny og anderledes måde skal få de unge og deres forældre til at kigge mod de lidt oversete uddannelser i industrien og i den maritime sektor. Vi vil vise mulighederne frem et nyt sted på en ny måde, siger Michael Ellegaard Gejel, som er eventchef i Nordiske Medier.
Tror på 1.000-2.000 gæster
Nordiske Medier udgiver både Søfart og Jern & Maskinindustrien, og eventchefen forventer mellem 1.000-2.000 gæster til dagen, hvor både virksomheder, leverandører og uddannelser vil vise sig frem både på plænen og i et stort telt.
I teltet giver leverandørerne de besøgende mulighed for at "se, røre, prøve", mens virksomhederne fortæller om karrieremuligheder. Til sidst møder gæsterne uddannelserne, som informerer om den faglige uddannelses styrker og udfordringer.
- Vi prøver at skabe et dynamisk møde mellem mennesker og virksomheder, så vores gæster får en fornemmelse af, hvad de enkelte fag indeholder, det bliver meget hands on, lover Michael Ellegaard Gejel.
Virksomheder bakker op
Blandt de virksomheder og skoler, der bakker op om uddannelse- og karrieredagen, findes Kemppi, Migatronic, Esab Danmark, Løwener, Aga, Hands-on, Simac, Aarhus Maskinmesterskole, Mærsk, Aarhus Business College og Aarhus Tech, men målet er, at mange flere virksomheder og uddannelsesinstitutioner skal være med på plænen. Det gælder også de regionale industrivirksomheder.
- Både industrien og det maritime Danmark mangler kvalificeret arbejdskraft, og her forsøger vi at gøre noget anderledes, som skal skabe opmærksomhed og tiltrække unge til fagene. Derfor håber vi naturligvis også, at rigtig mange virksomheder vælger at udnytte chancen for at vise sig frem og skabe opmærksomhed om både dem selv og mulighederne i fagene, siger eventchefen.