23948sdkhjf

Eksport af serviceydelser skal have et skub

EU vil med et nyt EU-direktiv sætte skub i SMV'ers eksport af serviceydelser.
Det kræver sin virksomhed at eksportere serviceydelser på tværs af landegrænser i EU. Bureaukratiet i form af registrering af arbejdskraft i visse lande og krav til dokumentation af uddannelse og autorisationer, får især mindre virksomheder til at opgive eksport, kan man læse i dagens udgave af ErhvervsBladet.

Nu forsøger Europakommissionen at sætte skub i det indre servicemarked med et nyt direktiv. Selvom det står i EUs grundlov, at vi har et indre marked for serviceydelser, så går det særdeles trægt med at få markedet til at fungere i virkeligheden.

Serviceydelser udgør 70 pct. af produktionen i EU, men eksporten af erhvervsrelaterede serviceydelser udgør kun op til ti pct. af den samlede serviceproduktion, mens eksporten af serviceydelser til almindelige forbruger ligger på ca. 30 pct. Det er alt for lidt sammenlignet med det indre marked for varer, fremgår det af dagens udgave af ErhvervsBladet.

Derfor fremlagde Europakommissionen i januar et forslag til et nyt direktiv, det såkaldte servicedirektiv, som skal gøre det lettere for ikke mindst de små og mellemstore servicevirksomheder at eksportere deres ydelser på tværs af landegrænser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063