En scrubber med enkel men avanceret teknologi
Pureteqs scrubber-løsning bygger på en enkel, men alligevel avanceret teknologi.
Pureteqs konkurrenter bygger et avanceret rørsystem med trådmateriale for at få røggassen til at komme i kontakt med gennemstrømmende havvand og dermed få renset røgen for svovldioxid. Skibenes fuelolie har et højt indhold af svovl.
Pureteq derimod anvender et stort stålrør (oftest to rør), hvor der sprayes vand ind med stor hastighed, så der dannes en film på røret, som konstant centrifugerer rundt. Centrifugalkraften presser svovldioxid og partikler ud i vandet langs rørets sider, og der er så meget kontakt, at stort set al svovldioxiden bliver opslugt i vandet. Den teknologi har Pureteq taget patent på.
Teknologien kræver en meget præcis styring af de dyser, som sprayer havvandet ud i røret.
Fordi der er tale om et simpelt rør uden plader og materialer til at styre røggassen, så fylder Pureteqs system langt mindre end de fleste konkurrenters systemer.
Ikke brug for at rense filtre
Samtidig skal sømændene på skibene ikke bruge tid på at rense filtermaterialet i scrubberen.
- Vi laver de mindste og letteste systemer i branchen, siger Anders Skibdal, administrerende direktør for Pureteq.
- De andre har brug for at lave filtre. Det undgår vi, fordi vi har det tynde, roterende væskelag langs røret.
I ét tilfælde havde en reder fået tilbud fra en konkurrent om en scrubber, som vejede 192 ton og fyldte tilsvarende meget. Her fik Pureteq i stedet ordren og installerede en scrubber, der kun vejede 30 ton. Så vægtforskellen kan være meget stor.
Starter med nedkøling
En af grundene til, at Pureteq kan lave en mindre scrubber, er, at Pureteq starter processen med at køle røggassen væsentligt ned. Derved trækker røggassen sig sammen, og der er brug for mindre volumen i anlægget.
Pureteqs scrubbere har desuden den fordel, at de også fungerer som lyddæmpere. Så i mange tilfælde kan scrubberne gå ind og overtage lyddæmpernes plads i casingen (skorstenen).
- I nogle tilfælde tager vi lige så meget vægt ud af skibet, som vi bygger ind, fordi vores system kan erstatte lyddæmperen, siger Anders Skibdal.
- Vi har en klar fordel i mindre vægt og mindre strømforbrug, og vi har en god referenceliste, siger salgschef Michael Mouritzen.