23948sdkhjf

Marel vil udnytte data bedre

Koncernen vil søge data-inspiration i FoodTech Challenge

Der er solide gevinster at hente, hvis der kan trækkes flere data ud af produktionen på slagterierne. Producenterne kan udnytte råvarerne bedre, og samtidig kan forbrugerne få stillet deres sult efter diversificerede produkter og informationer om miljø og dyrevelfærd omkring fødevarerne.

- Der skal være flere produkter at vælge imellem. Derudover er der en langt større fokus på miljømæssige konsekvenser af fødevareproduktion, for eksempel deres CO2-belastning. Forbrugerne vil også gerne vide mere om produkternes oprindelse. For at leve op til de forventninger, har vi behov for en masse data, siger Søren Flummer, ingeniør og udviklingschef hos Marel i Danmark, der udvikler procesanlæg til slagterier inden for kød, fisk og fjerkræ.

Marel vil bruge FoodTech Challenge til at få inspiration til, hvilke data der bør samles op, og hvad de data kan bruges til.

- En af de store udfordringer for virksomhederne er et få planlagt dagens produktion, så den matcher det, supermarkederne efterspørger. En god planlægning er medvirkende til, om et slagteri får overskud eller underskud på den pågældende dag. Der kan man med hjælp af data gå ind tidligere i forløbet, eventuelt allerede hos landmændende og få nogle målinger og informationer, så man bliver i stand til at træffe bedre beslutninger i sin produktion.

Øjne udefra
- Vi ønsker at få nogle nye input fra de studerende, som ikke nødvendigvis er vant til at arbejde med vores industri, og som ikke er så indgroede i vores industri. Vi vil godt have inspiration til, hvilke data vi skal samle, og hvordan vi kan bruge dem til at træffe bedre beslutninger. Det kan være i forhold til forbrugernes behov om information og om diversitet i udbuddet af produkter. Det kan også være om lovgivernes krav om data i fremtiden. For fødevarevirksomhederne kan det handle om, at de kan få en bedre forretning, fordi de optimerer deres produktion og matcher deres kunders behov. Det kan også handle om at samle oplysninger, så man kan minimere de miljømæssige skadevirkninger.

- En sidste ting er, om der kunne være andre forretningsmodeller, der er interessante for Marel. Vi sælger maskiner og stål, som det er nu. Men kunne man forestille sig, at vi ved hjælp af data kunne blive i stand til at tilbyde helt andre services til vores kunder. Det er noget af det, som vi ønsker at få ud af det, siger Søren Flummer.

Vi spiser mindre kød
Han forudser, at forbrugernes kødforbrug vil falde i fremtiden.

- Jeg tror, at vi kommer til at se, at forbrugerne spiser mindre kød og i mindre mængder. Man vil hellere have mindre portioner, som til gengæld er forarbejdet, og dermed er lettere at tilberede for forbrugerne, for eksempel marineret kød. Vi vil se, at man vil begynde at skære kød i tyndere skiver og bliver pakket til individuelle behov. Til gengæld vil man se en bedre kvalitet. Det tror vi bliver trenden.

Fem forskellige profiler
Marel har ønsket en mangeartet flok af studerende til at komme med bud på Marels challenge.

- Vi har peget på kompetencer inden for dataanalyse, forretningsudvikling, forbruger-adfærd, mekatronik og fødevareteknologi. Vi mener, at det kunne være et godt miks af kompetencer, som kan give nogle spændende løsninger på vores udfordringer, siger Søren Flummer.

Marel har hovedkvarter på Island og har 5.500 medarbejdere ialt. Heraf er der omkring 600 ansatte i Danmark.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.344