23948sdkhjf

Grundfos til partnere: Ansvarlighed er helt afgørende

Et ansvarligt verdenssyn er afgørende for Grundfos, som forventer, at samarbejdspartnere og underleverandører efterlever samme værdier

Med størrelse følger ansvar og engagement. Det lever man efter i Grundfos.

Som et af Danmarks største industrilokomotiver er ansvarlighed, bæredygtighed og inspiration integrerede grundvilkår i hele Grundfos’ filosofi og forretningsgrundlag. Som virksomhed har man en forpligtelse til at gå forrest i at værne om verdens ressourcer og bidrage til en mere ansvarlig og bæredygtig udvikling, lyder det.

Det ansvarlige verdenssyn forventer virksomheden også, at samarbejdspartnere og underleverandører efterlever.

- Vi anser bæredygtighed og ansvarlighed for ticket to play hos os. Derfor er vi konstant i dialog med vores samarbejdspartnere og underleverandører om, hvad de gør for at bidrage til en mere bæredygtig udvikling, siger Kim Nøhr Skibsted, som er kommunikationsdirektør i Grundfos.

Kim Nøhr Skibsted, der netop er blevet direktør i Poul Due Jensens Fond, som ejer Grundfos, understreger, at partnerskabstanken indbefatter, at Grundfos gerne indgår i guidende læringsforløb med partnere, hvor Grundfos bistår med at øge bevidstheden og handlingsmulighederne i en mere ansvarlig retning.

Fastfrysning af CO2-udslip
Bjerringbro-virksomhedens eget ansvarlige engagement giver sig eksempelvis udslag i en vilje til at udstikke mål og sætte handling bag ordene i en bestræbelse på at begrænse CO2-udslippet fra virksomhedens egen pumpeproduktion. Således stillede virksomheden i 2008 et krav til sig selv gående på, at koncernens samlede CO2-udledning ikke måtte overstige 2008-niveauet.

Her 10 år efter konstaterer virksomheden, at det er lykkedes at fastfryse CO2-udledningen i en periode, hvor virksomhedens vækst samtidig er steget 50 procent. Sideløbende har virksomheden som mål at sikre, at virksomhedens fabrikker rundt om på kloden så vidt muligt udfaser fossile energikilder og i stedet drives af grøn energi.

Et andet væsentligt aspekt ligger i partnerskabsdimensionen. Blandt andet for at sikre udviklingen af nye højteknologiske pumper er Grundfos løbende engageret i innovative partnerskaber med underleverandører. Samtidig giver partnerskabstanken sig også udslag i, at Grundfos er involveret i en bred vifte af partnerskabsprojekter rundt om på kloden, eksempelvis med Dansk Flygtningehjælp om at sikre ansvarlige vand- og sanitære forhold i verdens flygtningelejre.

Vand og sanitet essentielt
Derfor er Grundfos meget optaget af FN’s verdensmål, der netop har ansvarlighed, bæredygtighed og partnerskaber som kerneelementer.

- Vi tror på, at det er muligt at skabe en bedre bæredygtig udvikling gennem partnerskaber for handling. Med det forudsætter at både den politiske vilje og erhvervslivets opbakning er til stede. Og især forudsætter det tydelige fælles mål. Kun derved har man mulighed for at yde en indsats, der bidrager til indfrielse af målene, siger Kim Nøhr Skibsted.

Blandt FN’s 17 verdensmål er der særligt ét mål, der skiller sig ud for Grundfos; det er verdensmål nummer seks, som handler om at sikre, at alle på kloden har adgang til vand og sanitet, og at det forvaltes bæredygtigt. Det er en kæmpe opgave og ifølge Grundfos den altoverskyggende klimaudfordring.

At FN har udstukket visioner for, hvordan verdens tilstand kunne bedres, er selvsagt ikke nyt. Da FN’s daværende otte såkaldte Millennium Development Goals (MDG) udløb i 2015, blev de afløst af de nuværende 17 Verdensmål. De understregede dermed en allerede gældende vision. Men skiftet fra MDG til de 17 nye Verdensmål markerede en positiv ændring: nu blev det langt mere håndgribeligt.

- I modsætning til de oprindelige otte Millenium Goals er FN’s verdensmål anderledes klare og mere i øjenhøjde. De retter sig mod erhvervslivet og bidrager til at tydelig- og synliggøre en indsats. Ved at målene bliver forståelige og meningsfulde, undgår man, at det ender som bullshit bingo og abstrakt lingo, som ingen kan forholde sig til i det daglige, lyder det fra Kim Nøhr Skibsted.

Verdensmål ikke målbare
Kommunikationsdirektøren understreger, at verdensmålenes værdi primært skal måles i forhold til den tankegang, de fremmer.

- Man hverken kan eller skal måle på verdensmålene. Verdensmålene har derimod til formål at inspirere og skabe afsættet for en stærkere dialog og en operationel retning, som kan tjene til yderligere handling blandt virksomheder, medarbejdere, kunder og forbrugere, siger Kim Nøhr Skibsted.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.107