Robotter på fabrikken betyder nye varer på gaden
Virksomheder uden robotter halter efter deres konkurrenter, når det kommer til innovativ udvikling af produkter. Så klar er meldingen fra Stig Yding Sørensen, der seniorspecialist på Teknologisk Institut.
Han står bag en undersøgelse der viser, at de virksomheder der inden for de seneste to år har udviklet et nyt, salgbart produkt har flere robotter end dem, der ikke har sendt noget nyt på markedet.
Det skriver finans.dk.
- De virksomheder, der er innovative, står lidt mere på tæerne end andre virksomheder. Det betyder, at de har blikket rettet ud af, siger Stig Yding Sørensen til finans.dk
Ifølge ham er der ingen undskyldning for at stå tilbage i robotkapløbet. Der er sket meget med udviklingen af teknologien og priserne for robotter, og mange virksomheder har mulighed for at byde ind.
- Når vi spørger virksomhederne, hvorfor de ikke har robotter, siger nogle, at det er for dyrt eller besværligt. Med ny teknologi handler det altså om at følge med, for virkeligheden for et halvt år siden er en helt anden i dag. Robotterne er blevet meget billigere og meget lettere at betjene, siger han.
En nylig undersøgelse viste, at andelen af fremstillingsvirksomheder, der bruger robotter, er steget med 50 procent siden 2015. Undersøgelsen viser også, at 44 procent virksomheder med mellem 10 og 1.000 ansatte bruger robotter.