Rullende assistenter holder orden ved transportbåndet
Tre robotter med danske Mir-rødder tøffer rundt på en fabrik i Thüringen i Tyskland, hvor Nidec, der er producerer pumpeløsninger til bilindustrien, holder til.
I et af produktionsområderne på fabrikken leverer en Mir-robot materiale til medarbejderne ved et næsten helt fuldautomatisk anlæg.
I et andet område forsyner to mobile robotter 10 montagelinjer med komponenter. Det er opgaver, som en logistikmedarbejder tidligere klarede, fortæller Andreas Vogt:
- Dengang stod der typisk alt for meget materiale ved montagelinjerne – og det koster naturligvis unødige penge.
I dag forsyner robotterne medarbejderne ved maskinerne med nøjagtigt den mængde materiale, de har brug for på det pågældende tidspunkt.
Værkfører Johannes Otto kan tydeligt mærke forskellene i arbejdshverdagen.
- Vi har meget mindre materiale i produktionen end tidligere. Det sparer en del, siger han.
Fra supermarkedet og tilbage
Robotten programmeres til deres daglige arbejde via flådekontrollen Mir-Fleet, hvor alle tre robotter er integreret.
Så snart en medarbejder kalder på robotten, sætter den i gang fra sin venteposition i ”Supermarkedet”, som er det område, hvor alle komponenter ligger på lager.
Her opsamler robotten den læssede transportvogn, der identificeres via QR-kode, og herefter begynder den at køre. Under kørslen bipper robotten, så medarbejderne på trods af larm fra maskiner kan høre den og ikke ved et uheld støder ind i den.
Robotten kører materialet fra ”Supermarkedet” til montagelinjen, hvor de enkelte dele skal bruges. Her frakobler den sin læssede transportvogn og tager en tom med sig tilbage til lageret, inden robotten vender tilbage til sin venteposition.
På vejen kører robotten også gennem en sluseport, der åbnes via en magnetsløjfe i gulvet. I gennemsnit tilbagelægger hver robot 11 kilometer om dagen – en strækning som medarbejderne nu spares for.
Robotterne kører døgnet rundt fem dage om ugen