Nu vil Sauer-Danfoss erobre Kina
Hydraulik-producenten har udarbejdet en detaljeret plan for at trænge ind på det vigtige kinesiske marked.
Det sker dog ikke efter helt samme skabelon som i resten af verden. For ifølge direktør for den danske del af Sauer-Danfoss, Helge Jørgensen, stiller det kinesiske marked andre krav til produkterne.
- Vi må erkende, at vores produkter til det kinesiske marked simpelthen er for avancerede og holder for længe – ofte helt op til 20 år. Så længe kan man slet ikke forvente, at maskinerne holder i Kina. Derfor skal vi udvikle nogle produkter med samme høje kvalitet, men hvor virkningsgraden og holdbarheden ikke er helt så høj. Men andre ord, så skal vi producere komponenter, som bruger lidt mere energi, og hvor den tid de ikke må fejle i, er kortere, siger Helge Jørgensen til Ingeniøren.
Han forklarer videre, at indtoget i Kina kommer til at ske ved opbygning af egen produktion og ikke via samarbejder eller opkøb. Det skyldes, at de lokale producenter i dag er så store, at det ikke længere er aktuelt at indgå samarbejder.
Sauer-Danfoss’ omsætning i Kina skal efter planen runde 1 mia. dollars i 2016 mod de nuværende 300 mio. dollars.