Terma og Scandinavian Avionics skal vedligeholde F-35
Avionics Test Center Denmark (ATCD), der er et samarbejde mellem Terma og Scandinavian Avionics, er af det amerikanske forsvarsministerium udpeget som ansvarlig for vedligeholdelse af flyelektronik til F-35-kampfly. Det oplyser Terma i en pressemeddelelse.
- Vi er meget stolte over at være valgt af F-35-programmet til at spille en afgørende rolle i vedligeholdelsen af den globale F-35-flåde. Det er en stor dag, ikke kun for Terma, men også for dansk industri, da perspektiverne ved at være en del af F-35-driften i årtier ud i fremtiden er store, siger divisionsdirektør Lars Hedemann Hilligsøe, senior vice president, Terma Support & Services.
I perioden 2021-2025 skal ATCD i samarbejde med USA være ansvarlig for den globale vedligeholdelse af flyelektronik-komponenter, mens de fra 2025 skal stå for det regionale vedligehold af komponenter i Europa. Opgaverne placeres på dansk grund, og også hos Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) er man glade for aftalen.
- Det er meget tilfredsstillende, at forsvarets tætte samarbejde med industrikonsortiet bestående af Scandinavian Avionics og Terma har resulteret i, at dansk industri nu tildeles den første større F-35 vedligeholdelseskontrakt. Dette viser, at dansk forsvarsindustri på konkurrencevilkår, det vil sige pris, tid, leveringssikkerhed og kvalitet er i stand til at konkurrere med de største på markedet, siger generalmajor Henrik R. Lundstein, direktør for F-35 Kampflyprogram hos FMI.
I april 2018 indleverede Terma and Scandinavian Avionics en fælles besvarelse på en såkaldt Request for Information på en del af vedligeholdelsen af F-35-komponenter. Til det formål etableredes Avionics Test Center Denmark, som nu er blevet udvalgt til at varetage opgaven. Mens Terma har ekspertise i at udvikle, designe og producere elektroniske komponenter og software til luftfart, så har Scandinavian Avionics erfaring med vedligeholdelse af luftfartselektronik. Terma producerer i forvejen komponenter til F-35-kampflyene.