Pensionist og pølserobot rykker ind i startup-hub
Hvis pølseproduktion skal glide glat, kræver det pølseskind af samme diameter. Det er udgangspunktet for nyeste skud på stammen i Odense Robotics’ startup-hub, Proxima Centauri.
- Ved mekanisk at fylde pølseskind med vand er det muligt at måle diameteren, og jeg har desuden udviklet en metode, der gør robotten i stand til at samle skindet op, fortæller direktør i Proxima Centauri, Jan Pedersen, i en artikel på Odense Robotics’ hjemmeside.
Ifølge Jan Pedersen bliver naturtarm fra omkring 200 millioner europæiske svin i dag renset, saltet, pakket og sendt til Kina, hvor de sorteres helt og aldeles manuelt. Op mod 7.000 kinesere er beskæftiget med at måle og sortere tarme fra Europa, og det er den proces, Jan Pedersen er lykkedes med at automatisere.
- Teknologien, vi er ved at udvikle, er unik, og der findes ikke tilsvarende på markedet, fortæller direktøren, der også har ansøgt om patent.
Mange teknologier - stort potentiale
Jan Pedersen og Proxima Centauri har søgt om plads i startup-hubben af flere årsager. Først og fremmest vil han med støtte fra de tekniske eksperter færdigudvikle en prototype, der forhåbentlig skal kunne testes på europæiske fabrikker allerede efter sommerferien. Men også det stærke netværk samt muligheden for at få råd om finansieringsmuligheder trak.
En af Proxima Centauris store udfordringer bliver at få de forskellige teknologier til at spille sammen.
- Vi bruger robotter, et kamera, sensorer, følsomt vandudstyr, komprimeret luft og en lasercutter, alt sammen styret af en PLC, fortæller Jan Pedersen, der har arbejdet med biprodukter fra slagterier hele sit liv.
Idéen til den nye pølserobot opstod, da han i 2016 gik på pension, og han er ikke i tvivl om, at potentialet i at få automatiseret tarmsorteringen er endog meget stort.
- Vores robotiserede sorterings- og målemaskine vil kunne reducere de stigende transportomkostninger til og fra Kina samt de voksende kinesiske lønomkostninger. Det vil holde jobs associeret til tarmsorteringen i Danmark og fjerne transporttiden på omkring et halvt år til og fra Kina. Og ser vi på det potentielle miljømæssige aftryk, vil det reducere udledningen af drivhusgasser, forklarer Jan Pedersen.