Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen
Ny godskørselslov betyder, at almindelige varevogne med en vægt på over 2.000 kilo fremover bliver omfattet af loven og i princippet opfattet som lastbiler
Det fastslår brancheorganisationen Tekniq i et nyhedsbrev til sine medlemsvirksomheder.
Hvilke krav, der gælder, afhænger af, om man kører ”firmakørsel” eller ”godskørsel for fremmed regning” i bilen.
- De allerfleste installatører vil køre firmakørsel, som overordnet set er transport af gods, som tilhører den virksomhed, der er registreret som bruger af køretøjet. Der er også tale om firmakørsel, hvis du transporterer gods, som virksomheden lejer, låner, udlåner eller er i besiddelse af med henblik på for eksempel køb, salg eller reparation, forklarer Tekniq.
Når den nye godskørselslov træder i kraft 1. juli 2019, skal varebiler, som anvendes til firmakørsel, være registreret hos Motorstyrelsen. Det vil sige, at man skal sørge for at bestille en ny registreringsattest med påskrift om, at kørejet bruges til firmakørsel. Og så skal registreringsattesten eller en kopi heraf fremover kunne fremvises ved kontrol, så man skal have den med i bilen.
Hjælp kan blive ulovlig
Godskørsel for fremmed regning er, som navnet antyder, transport af gods mod betaling, hvor godset ikke tilhører eller er knyttet til den registrerede bruger af køretøjet.
- Og her skal man passe på. En hjælpsom installatør eller montør, som ellers kører firmakørsel, kan nemlig relativt nemt komme til at køre "godskørsel for fremmed regning" – også uden rent faktisk at modtage betaling i kroner og ører. Ifølge de nye regler må man nemlig ikke længere hjælpe en kollega på byggepladsen med at hente noget tungt, forklarer Birger T. Christiansen, der er konsulent i Tekniq.
– Den nye godskørselslov betyder, at det er slut med lige at tage en bordplade med for tømreren, en radiator for vvs’eren eller en stor rulle kabel for elektrikeren. Hvis man kører med stykgods, som vejer mere end 11 kilo, for andre end sig selv, så er der faktisk tale om godskørsel for fremmed regning. Det skal man have tilladelse til, og varebilens chauffør skal have et varebilschaufføruddannelsesbevis. Hvis ikke man har det, så bryder man loven blot ved at hjælpe en kollega, siger konsulent i Tekniq, Birger T. Christiansen.