Brancheforening: Lov om gods i varebiler er et vildskud
Den 1. juli træder de nye regler om godskørsel i kraft. Reglerne er indført for at skærpe kontrollen med de varevogne, der anvendes til at køre gods for andre end ejeren.
Men ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriets egne skøn, drejer det sig reelt kun om 11.500 varebiler. Alle de andre varebiler - 275.000 - bruges kun til eget værktøj og materialer, der anvendes i arbejdet.
Læs også: Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varevognen
Alligevel skal alle nu have en ny registreringsattest.
- Det er helt hen i vejret. Vi troede, at vi var på vej mod færre administrative byrder, men nu går vi den stik modsatte vej, siger Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør i Tekniq Installationsbranchen, der repræsenterer de danske el- og vvs-virksomheder.
- Man skal naturligvis sikre sig mod snyd med godstransport, men der findes andre og mere smidige måder at komme det til livs på. Med de nye regler skærer man alle erhvervsdrivende med varevogne over én kam og skaber unødig bureaukrati. Det er helt ude af proportioner, siger Niels Jørgen Hansen.
De nye regler er vedtaget af et flertal uden om regeringen, bestående af Socialdemokratiet, SF, DF, Enhedslisten og Alternativet.
- Min opfordring til partierne er, at de sætter sig ned og bliver enige om at forenkle reglerne, så de ikke skaber mere administrativt bøvl for virksomhederne. Det er der rigeligt af i forvejen, siger Niels Jørgen Hansen.