Analyse: Krom 6 - den hårde nød at knække
Selvom alle er enige om, at kromsyre er giftigt og sundhedsskadeligt, så er udfordringen, at der intet alternativ findes til belægning med hårdkrom på særligt vitale sliddele i maskinanlæg, motorer og hydraulisk udstyr.
Derfor kom der også protestråb fra både forsvars-, fly- og bilindustrien, da Krom 6 blev sat på den såkaldte Reach-liste over sundhedsskadelige stoffer, som EU-landene ønsker at udfase.
Læs også: Hårdforkromer klar til skærpede krav
Samtidig påpegede flere aktører i branchen, at der ingen risiko er ved brug af Krom 6, hvis det håndteres korrekt, og det blev også understreget, at når Krom 6 først er nedfældet som et tyndt lag hårdkrom, så er det stabilt og udgør ikke længere en sundhedsrisiko.
Protesten blev afsættet til, at de europæiske kemikalieleverandører og konsortier søgte om dispensation for fortsat brug af Krom 6 i forhold til Reach-forordningen. Som Jern & Maskinindustrien tidligere har skrevet, så har både forkromere og forskere flere gange påpeget, at en dispensation til fortsat brug af stoffet var eneste mulige vej at gå for EU-kommissionen.
Læs også: EU giver grønt lys til brug af Krom 6
Sådan blev det, og nu bliver det næste interessante skridt at se den endelige udformning til de skærpede krav til håndtering og information af stoffet, som Kommissionen sender i halen af dispensationen til fortsat brug af Krom 6 til hårdforkromning.
Artiklen er en del af temaet Krom 6.