Dansk design bag nye svenske mega ro/ro-skibe
Det er danske Knud E. Hansen, der er bag designet af de op til fire nybygninger, det nye svenske rederisamarbejde Wallenius-SOL får leveret fra kinesiske Yantai CIMC Raffles Offshore til indsættelse i Nordeuropa frem mod 2021.
Det danske skibsdesignhus skal ydermere levere en engineering-pakke som grundlag for bygningen af skibene i forhold til opfyldelse af kravene fra klasseselskab og flagstat.
Ordren på skibsserien til Wallenius-SOL er den fjerde serie af mega ro/ro-skibe, Knud E. Hansen har udviklet siden 2016, svarende til mere end 20 nybygninger, som nu er undervejs i de kommende år. En af disse er DFDS’ serie på seks 6.700 lanemeter skibe fra Jinling i Kina, hvoraf den anden enhed, ’Belgia Seaways’, netop er leveret.
Første med LNG-drift
Serien til Wallenius-SOL får en høj isklasse og en længde over alt på 242 meter samt en dødvægtskapacitet på 27.000 ton. Endelig bliver skibene de første mega ro/ro-skibe, der anvender LNG som det primære brændstof. Ligesom skibene også kan modtage landstrøm under havneanløb.
Ruteoplægget i Wallenius-SOL har sit nordligste udgangspunkt i Kemi i toppen af Den Botniske Bugt med anløb af yderligere tre finske havne og en enkelt svensk havn (Husum), inden kontinenthavnene Lübeck, Antwerpen og Zeebrügge samt en endnu ikke navngivet engelsk havn.
Foreløbigt har Wallenius-SOL sikret sig kontrakter med de to store finske papir- og pulpproducenter Stora Enso og Metsä Board, der begge er dominerende eksportaktører i Finlands skovbrugsindustri.