Ny stor ordre til VMS Group
Præcis et år efter indgåelsen af den første aftale om levering af generatorsæt bestående af GE Transportations marinemotorer har VMS Group i Frederikshavn fået yderligere en ordre på levering af fire specialdesignede generatorsæt til det andet fartøj i ekspeditionsrederiet Lindblad Expeditions polarflåde.
GE Transportation-motorerne, L250 og V250, lever op til de skrappe miljøkrav i regelsættene EPA Tier 4 og IMO Tier III uden brug af SCR-efterbehandlingssystem (Selective Catalytic Reduction) eller brugen af kemikaliet urea om bord.
Motorerne består af et opgraderet kontrolsystem, HP Common Rail brændstofsystem, to-trins turbolader og avanceret recirkulation af udstødningsgas (EGR). Kombinationen af ingen SCR-efterbehandling, ingen doserings- og overvågningsudstyr eller urea-tanke sparer op til 75 pct. plads ombord på fartøjet og dermed også alle de udgifter, der er forbundet med indkøb, installation samt vedligeholdelse af dette ekstra udstyr.
Design af generatorsæt
Den første motorordre til Lindblad Expeditions er netop blevet leveret i foråret 2019, mens den nyeste ordre er planlagt til levering i foråret 2020. Udover salget af motoren står VMS Group for at opbygge og designe hele generatorsættet, herunder såvel design af bundrammer som de tekniske beregninger af vibrationer og støjniveauer samt montage og idriftsættelse ombord på det nye ekspeditionsskib.
Skibet, der endnu er unavngivet, bliver det tiende i Lindblad-flåden og bygges på det norske Ulstein Værft.
- VMS Group har igennem flere år udført fremragende og pålidelig service på vores fartøjer, og nu har de bevist, at de også kan levere en samlet motorløsning, siger Chris Foong, underdirektør for fleet operations hos Lindblad Expeditions.
Store krav til design
Både støj og vibrationer er dæmpet betydeligt i det nye generatorsæt-design, der leveres af VMS Group. Dette er ikke uden betydning for et rederi, der tilbyder sine gæster at komme helt tæt på dyrelivet, blandt andet i havene omkring Antarktis.
- Ikke mindst de store krav til reduktion af støj og vibrationer stiller nogle særlige krav til designet. Her kommer synergien i vores mange kompetencer virkelig i spil, og de erfarne folk i vores engineering-afdeling har arbejdet hårdt for at finde frem til den mest optimale løsning, siger Kim Rasmussen, salgsdirektør i VMS Group, og fortsætter:
- Det faktum, at denne motor opfylder de strenge krav til reduktion af NOx og sodpartikler, der er fastsat af EPA Tier 4 og IMO Tier III, er et vigtigt kriterium for Lindblad Expeditions i deres valg af motoren fra GE Transportation.