Fødevareindustrien sætter smag på HI
Fremtidens teknologiske kvantespring manifesterer sig i form af fysiske maskiner på HI-messen, men i Hal D er - igen i år - plads til et mere sansepræget indtryk.
På HI-messen kan man nemlig også få smagsprøver på de fødevarer, danske producenter tryller frem på de avancerede tekniske anlæg. På International Food Contest (IFC) udstilles mejeriprodukter og andre fødevarer side om side med maskiner, emballager og udstyr med fokus på levnedsmiddelindustrien.
Fødevarebranchen stiller op til bedømmelse af slutprodukterne, når Danmarks bedste producenter skal kåres inden for de deltagende kategorier.
Dommerne vil være fagenes egne folk, professionelle brugere og andre specialister.
Turen går tilbage til HI
Sidste gang International Food Contest gæstede HI-messen var i 2017. I 2018 var IFC en del af fagmessen FoodTech. Men i år vender konkurrencen tilbage til HI.
- I 2017 oplevede kategorien "Food" stigende interesse fra et bredere spænd af produkter, og flere virksomheder har tilmeldt nye produkter, som ikke tidligere har været en del af International Food Contest, fortæller chefkonsulent fra IFC, Lars Johannes Nielsen, der selv bedømmer mejeriprodukter over hele verden.
Hans vision for IFC er at give gæsterne en helhedsoplevelse af fødevareindustrien i Danmark.
- Udstillingen er bygget op således, at man kan smage på et produkt, og ved næste stand se teknologierne bag dansk fødevareproduktion. Man vil få en oplevelse af, hvad dansk fødevareindustri kan præstere fra idé til slutprodukt, siger Lars Johannes Nielsen.
Visionen er...
Mejeristerne har i flere end 100 år deltaget i en faglig, kvalitativ bedømmelse af hinandens produkter. En "æressag", kalder Lars Johannes Nielsen traditionen. Og med IFC har mejeristernes tradition bredt sig til en hel del andre fødevarekategorier, i en konkurrence, der til stadighed udvikler sig.
- Hvad er visionen for IFC i 2019?
- Visionen er dels at vise diversiteten i dansk fødevareindustri. Vi skal flage for den danske ekspertise, den danske eksport og for de danske specialprodukter. Visionen er også at samle industrien, så nye idéer opstår. Måske kan honningproducentens metoder med fordel bruges af mejeristen? Vi vil kort sagt give de besøgende en "aha-oplevelse" af fantastiske, danske fødevarer og teknologierne bag, siger Lars Johannes Nielsen.
Det er ikke kun danske virksomheder, der stiller op til kvalitetsbedømmelse. Med tiden har udstillingen fået betydelig international opmærksomhed, og den seneste udstilling havde cirka 1.500 tilmeldte produkter fra 15 forskellige lande i Norden, Europa og oversøiske lande.
Se mere om messen Artiklen er en del af temaet HI 2019.