23948sdkhjf

Maskinfabrik kaster forsigtigheden overbord

Udefra ligner O. Jacobsens Maskinfabrik (OJM) i Holstebro ikke ligefrem det, man normalt forbinder med en metalvirksomhed. Men bag de rødbrune teglsten findes en højteknologisk og moderne virksomhed, der ernærer sig som underleverandør af metalemner til mange af industriens helt store spillere i ind- og udland.

Her er den jyske selvudslettende beskedenhed skiftet ud med ambitioner og fuld damp på kedlerne. Og det gør OJM i stand til at konkurrere helt i front ved hjælp af de nyeste teknologier.

Tredje generation i firmaets ledelse i form af administrerende direktør Jan H. Jacobsen byder indenfor i domicilet på Rasmus Færchs Vej, der viser sig at være indrettet i et tidligere bogtrykkeri. At bygningerne ikke ligner en traditionel metalvirksomhed, er i virkeligheden meget sigende for OJM. Og det passer Jan H. Jacobsen udmærket, at virksomheden også på denne måde skiller sig ud.

- Vi har boet på en anden lokation før og er flyttet herud for fem år siden. Det ligner ikke en klassisk maskinfabrik, og vi er heller ikke en maskinfabrik, som man kender dem i klassisk forstand, forklarer direktøren.

Mere end en underleverandør
OJM er egentlig en ordreproducerende underleverandør, men her i huset betragter de sig mere som strategiske samarbejdspartnere til de kendte industrigiganter - herunder Grundfos, CC Jensen og NEL Hydrogen, som OJM udfører serieproduktion for.

- Vi arbejder meget med langvarige kontrakter, der giver os mulighed for at samarbejde med kunderne om at lave det helt rigtige setup på de varer, vi producerer for dem. På den måde kan vi varetage hele forsyningskæden, siger Jan H. Jacobsen, og fortsætter:

- Det tager lang tid at bygge sådan et samarbejde op. Fra vi har forespørgslen fra kunden, kan der gå et helt år, før det første produkt er færdigt. Forhandlinger, verificering, test og så videre tager tid, og det er derfor, vi fokuserer på at blive en mere integreret partner, i stedet for at lave små batches til en bestemt deadline.

Selvom OJM er en mindre virksomhed med bare 26 medarbejdere, har virksomheden valgt at satse på automatisering og nye teknologier, heriblandt Industri 4.0, som skal give dem en yderligere fordel i en konkurrencepræget branche. Indsamling af data giver gennemsigtighed og smidighed i produktionen, forklarer Jan H. Jacobsen:

- Vores dataindsamling registrerer alle dele af vores maskineri ned til mindste detalje, og det giver nogle konkurrencefordele, både indenfor vedligehold af maskinerne og gennemsigtighed overfor kunderne, siger han, og tilføjer:

- Det er vores mål at være kundernes foretrukne leverandør, og det gør vi ved at spille med åbne kort og servicere dem på bedste måde.

Klarhed for kunder
Selvom virksomheden har rod i det vestjyske, er der ingen grund til at tro, at man ikke også i Holstebro kan være på forkant. Det er ganske enkelt et krav, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at drive en fornuftig forretning indenfor en branche, hvor store dele af produktionen flytter til udlandet.

- "Rolig nu" har vi kastet i havnen, for ellers kommer vi bagerst i køen, hvor vi kan risikere at miste kunder. Mange maskinfabrikker er på bagkant, og det gælder også os selv. Derfor har vi en ambition om, at der skal være fuld gennemsigtighed overfor kunderne. De skal kunne bestille direkte i deres eget system og følge med i deres ordre og vide præcis, hvornår den er færdig, bare ved hjælp af få klik. Lige nu kører vi det på testbasis, og den samhørighed med kunden gør det 100 gange nemmere for os, samtidig med at vi kommer til at stå stærkere konkurrencemæssigt, forklarer Jan H. Jacobsen.

For nylig har virksomheden investeret 10 mio. kr. i nyt hardware. En stor 5-akset Mazak I 800 med palletech, ny dobbelt spindlet drejebænk, samt ny ekstra Wenzel målemaskine, der skal være med til at fremtidssikre de nye projekter, der er landet med kunderne.

- Det handler om at finde sin niche. Kørte vi en konventionel produktion, kunne det ikke lade sig gøre på den her skala, fordi der er for stor konkurrence fra udlandet. Det, vi laver, kan i princippet fremstilles alle steder, men ved at vi tager hånd om hele forsyningskæden, kan kunderne føle sig trygge ved at arbejde med os, og med det fulde program kan vi selv planlægge produktionen, og på den måde også garantere nogle leveringstider, så kunderne er helt klar over, hvad de har at forholde sig til.

Viden i højsædet
Intet er mejslet i sten, og der bliver lagt megen energi i at lære nyt, hvad end det er gennem det praktiske arbejde med kunderne, eller gennem efter- og lederuddannelse.

- Viden og udvikling er noget af det vigtigste for at tilfredsstille kunderne. Kompleksiteten på vores produkter varierer meget, så vi skal hele tiden udvikle for at gøre det nemmere for medarbejderne og bedre for kunderne. Det er en konstant proces, siger Jan H. Jacobsen.

Jan H. Jacobsen selv står for det meste af salget i virksomheden. Når der er nye kunder i butikken, bliver kundens ønsker givet videre til den tekniske afdeling og kvalitetsafdelingen, som sætter et projekt op i samarbejde med fabrikschefen, som derefter i fællesskab forbereder en præsentation til kunden. Derfor er det ikke blot et stykke papir med priser og leveringstider, kunderne bliver præsenteret for, når de kommer til møde på fabrikken, men snarere en fuld plan for, hvordan resultatet kan opnås.

- Vi arbejder 100 pct. på at skabe værdi for kunderne. Når de kommer til os, er første spørgsmål altid: "Hvad kan vi hjælpe jer med?". Vi jagter ikke kun kunder for profit - selvfølgelig skal vi kunne tjene penge - men vores forretningsmodel bygger på gennemsigtighed i en fuld forsyningskæde, så vi kan tilrettelægge produktionen efter, hvad der giver mest mening.

Den måde at arbejde på har også kostet virksomheden nogle kunder, erkender direktøren, for her kan man ikke bare komme ind ad døren og bestille x-antal af et bestemt emne til en billig pris.

- Vi er ikke så glade for de dér kategoriske "regnearksindkøb", så dem forsøger vi at holde os fra, som Jan H. Jacobsen selv udtrykker det.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109