B2B-handlen taber pusten
Efter halvandet år med fremgang i omsætningen for engroshandel bød de seneste måneder på en afmatning. Der er dog tale om nogle måneder med relativt store udsving i omsætningen. Det viser DI Handels nyeste konjunkturbarometer.
Den eneste branche med fremgang i omsætningen er engroshandel med informations- og kommunikationsudstyr, der er steget 2 % sammenlignet med de forrige tre måneder.
Bedre resultat end i 2010
- Efter et stærkt første halvår konstaterer vi nu en svag afmatning i salget, selv om resultatet er bedre end i samme periode 2010. Udfordringen er imidlertid, at mange handelsvirksomheder er ved at rejse sig efter et meget lavt niveau i omsætningen årene før. Derfor er det bekymrende, hvis der måtte blive tale om en varig afmatning, som vil være hård kost for mange, siger branchedirektør i DI Handel, Lars William Wesch.
Han henviser samtidig til, at DI Handels seneste prognose for fjerde kvartal blandt et udsnit af B2B-handelsvirksomheder peger på dalende omsætning og reduktion i beskæftigelsen. Mange er usikre på, om kurven vil gå svagt op eller ned omkring årsskiftet, men generelt er der ikke forventninger til den store vækst hos B2B kunderne i fx industrien, påpeger Lars William Wesch.
Handelsbranchens salg i de enkelte måneder er ifølge konjunkturbarometret præget af store udsving. Den indenlandske omsætning i engroshandlen faldt med 10,1 % fra maj til juli 2011, hvorefter den steg med 7,2 % i august. Samlet set ligger engroshandlens omsætning i årets første otte måneder 12,4 % over niveauet i samme periode sidste år.
Både i industrien og i servicesektoren viser konjunkturbarometret dalende forventninger til resten af året.