23948sdkhjf

Zebicon: Hvis ikke vi er synlige, så findes vi ikke

Målespecialisten føler sig forpligtet til at bakke op om årets Automatik-messe

Når Zebicon, der er er specialister inden for 3D-scanning og industriel måleteknik, stiller messestanden op på årets Automatik-messe, bliver det til en anderledes oplevelse. Det er direktør Jeppe Laursen helt med på. Alligevel har messen relevans i disse corona-tider.

- Som udgangspunkt har vi været spændte på, om det var en messe, der overhovedet fik lov at blive gennemført. Det synes vi jo er dejligt, at den gør. Der er da også en supplerende bekymring for, om messens gæster får lov at komme afsted. Og om hvor mange der får lov at komme ud, siger Jeppe Laursen, der dog bakker beslutningen om at gennemføre messen op:

- Det er jo sådan, at hvis vi melder fra på baggrund af bekymringen, så kommer der endnu færre. Så vi har valgt at sige, at vi er nødt til at komme ud og bakke op om det, der foregår, og være til stede og være synlige og så håbe på, at messearrangørerne har styr på deres, og det har jeg i øvrigt fuld tillid til, at de har.

Zebicons har dog ikke skruet forventningerne op til normale højder i forhold til det udbytte, man forventer at få med hjem fra Brøndby Hallen.

- Vi er glade, hvis det bare lykkes at gennemføre noget. Deri ligger jo også, at du kan høre, at mine forventninger er ganske moderate. Hvis det bare lykkes at få noget til at fungere, så er det en lille succes, som jeg ser det. Det er meget let at tage den skeptiske kasket på og så konstatere, at det er bedre, at vi bare lukker ned for det hele. Det er godt nok at tisse i bukserne, men det er ved at være koldt nu, skal jeg hilse at sige, forklarer Jeppe Laursen.

God tid til dialog

Når det så er sagt, så forventer han dog at møde både nye og gamle kunder i Brøndby, selv om der formentlig bliver længere imellem dem.

Det kan der dog også være en lille fordel i.

- Min forestilling og mit håb er, at det bliver en messe, hvor der er lidt bedre tid til at fordybe sig i en snak med kunderne. For alt andet lige tror jeg, der er færre mennesker til stede, qua at der også er slots, der ligesom regulerer, siger Jeppe Laursen, og fortsætter:

- Men vi har da en forhåbning om, at mange, især måske af de lidt mindre virksomheder, godt tør komme ud. Der er mange af de større virksomheder, der har truffet beslutning om, at der er lukket ned for enhver form for aktivitet af den kaliber. Så jeg håber, der er nogle af de andre kunder, der måske er knap så politisk ambitiøse, hvor der så bliver god tid til at få en dialog med dem.

Beslutningsviljen er vendt tilbage

Coronaen har selvfølgelig besværliggjort salgsarbejdet hos Zebicon, der ligesom de fleste andre har udskiftet den fysiske dialog med den digitale.

I de seneste par måneder har Jeppe Laursen dog mærket en bedring ude i markedet, hvor dialogen med kunderne i dag har en helt anden karakter end for blot tre måneder siden.

- Det, jeg har været positivt overrasket over, er, at jeg oplever, at beslutningsviljen er vendt tilbage. Det mener jeg allerede skete i juni måned, da alle ligesom fik overblik over, hvordan situationen så ud. Så det er egentlig lykkedes os at få nogle rigtig fine ting på plads op til sommerferien, og det er det, vi heldigvis har travlt med nu. Selvfølgelig er jeg bekymret for, hvad tre måneders stilstand får af langsigtet effekt, men jeg håber, vi kan samle lidt op på det og håber, at messen er med til at skubbe tingene i gang igen i hvert fald som et lille plaster på den manglende aktivitet, vi har haft i perioden, forklarer Jeppe Laursen.

Netop derfor glæder han sig også til årets Automatik-messe, for det bliver første gang i rigtig lang tid, hvor han har mulighed for at stå face-to-face med et bredt spektrum af kunder.

- Der er jo flere aktiviteter i særdeleshed i Tyskland, der er blevet lukket ned, som ellers er steder, hvor vi møder vores kunder meget. Vi er ikke selv udstillere, men vi er til stede på messerne, og der plejer vi at have en del kundekontakt med vores danske venner. Så det mangler jeg. Vi er jo som så mange andre: Hvis ikke vi er synlige, så findes vi ikke, lyder det fra Zebicon-direktøren.

Artiklen er en del af temaet MESSE: Automatik 2020.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126