Stålkommentar: Verden accelererer og bremser samtidig
En ny krise midt i genrejsningen efter den tidligere. Sådan ser verdensøkonomien ud. I visse lande går det godt, samtidig med at andre befinder sig på grænsen til konkurs. Resultatet skaber usikkerhed, og stålværkerne venter med at øge produktionen.
- Det er en stor tilfredsstillelse, at IMF ikke kommer for at give os penge, men for at bede os om at låne penge ud, sådan citeres Brasiliens finansminister Guido Mantega i medierne. Men flere penge giver mere magt, vurderer DN i sin analyse den 3. december. Kina har forhandlet sig til at have den tredjestørste stemme i IMF.
Den 9. december holdes der topmøde indenfor EU-27. Tysklands forbundskansler Angela Merkel vil have en fiskal union med strengere budgetdisciplin og sanktioner mod de lande, som bryder reglerne. Frankrigs præsident Nicolas Sarkozy vil styrke båndene mellem eurolandene uden at skulle afgive fransk magt og selvbestemmelse. Samtidig breder protesterne mod stramningerne i Europa sig fra land til land, og ScD fortæller, at mellem 60.000 og 80.000 mennesker gik i optog gennem Bruxelles i starten af december, da de største fagforbund samlede dem. I Storbritannien gik 2 millioner offentligt ansatte i strejke. Krisebyrderne fordeles ujævnt, synes Europafagbevægelsens Bernadette Ségol. Der strammes op på lønninger og pensioner, mens bankerne skånes af politikerne.
Langsomt øges den globale handel
Situationen i Europa ser ikke helt lys ud for 2012, mens OECD i sin seneste prognose vurderer, at verdens vækstlande fortsætter deres udvikling i samme tempo som nu. Det skulle give udslag i en øget global handel, om end i lavt tempo. Men OECD giver klart udtryk for, at eurolandene og den europæiske centralbank nu må handle for at hindre, at krisen spreder sig, samt at de lande, som OECD vurderer har et økonomisk spillerum – heriblandt regner de Tyskland og USA – må stimulere økonomien i stedet for at stramme ind.
Råvarepriserne ændrer sig hurtigt
Den globale stålproduktion steg med 8,1 % i oktober sammenlignet med samme periode i 2010. Uden Kina var det havnet på 5,8 %. De kinesiske stålværker har været tvunget ned i hastighed gennem restriktioner fra Kinas ledelse grundet overkapacitet. Europæiske værker, som i 2011 udnyttede deres kapacitet med mellem 70 og 85 %, forlænger allerede planlagte stop. Spotpriserne på jernmalm faldt med 30 % i september og oktober sammenlignet med tidligere på året, men steg med 25 % i november, meddeler Swedbank. Banken tolker det som om, der er interesse for strategisk at sikre råvarerne, så snart markederne falder for meget. Steel Business Briefing (SBB) noterer i sit Steel Index, at stigningen stoppede igen i slutningen af november og spekulerer på, om opsvinget måske blev for kraftigt på én gang. Skrot, som er faldet på det sidste, stiger tilsyneladende igen, og flere handlere udtaler til SBB, at de mener, at bunden er nået i Sydeuropa. Vinteren er på vej, og værkerne vil have leverancerne ind nordfra inden da.
Handelsvirksomheder konstaterer overfor SBB, at stålforsyningskæden nu bliver meget mere disciplineret, når det gælder lagerstyring og indkøbsmønster efter finanskrisen i 2008/2009. Hverken slutforbrugerne eller grossister og steel service centre har så store lagre længere, og man køber ind efter behov i stedet for at spekulere i at binde sig for større tonnager. Men det er på tide, at politikerne kommer i gang nu og gør noget for at løse eurokrisen, siger en talsmand fra SBB.
Høje oliepriser – lovende energisektor
Energisektoren, koblet sammen med dagens høje oliepriser, er et af de få rigtig lovende segmenter lige nu, skriver SBB og citerer amerikanske Prestons Pipe´s rapport:
- Olieprisen lader til at have sit eget liv. Den er steget med 20 %, og selvom en del af det skyldes spekulation, så regner vi med, at markedet for energiprodukter stiger med næsten 19 % i USA. Den eneste som ville kunne ændre vores prognoser for boring er, hvis olieprisen falder til USD 70/fat (prisen 05/12 er 101,48 USD, red.).
Karl Thomas Neuman, administrerende direktør for Volkswagen Group China, ser positivt på 2012, når det gælder den kinesiske bilindustri og regner med en stigning på 8 til 10 %. Andre er ikke lige så sikre og peger på, at stigningen de første 10 måneder i år blev på kun 3 %, sammenlignet med 32 % i 2010.
Bunden begynder at kunne skimtes
Priserne på varmtvalsede coils lader til at være i bund i Sydeuropa nu, men usikkerheden omkring eurozonen kan forsinke en total genrejsning. Værkerne er ikke særlig fleksible, når det gælder priser, og forhandlingerne med bilindustrien vedrørende første halvår er stadig i gang, skriver SBB den 5. december.
Kilde: Tibnor - http://www.tibnor.dk